Op mod en tredjedel af landets arbejdsmiljørepræsentanter savner uddannelse, der kan ruste dem til at udføre deres opgaver ude i virksomhederne.
Det viser en stor undersøgelse, som Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) foretog blandt godt 16.000 fagforeningsmedlemmer i efteråret 2018.
Det huer ikke Morten Skov Christiansen, der er næstformand i FH. Han peger blandt andet på, at andelen af lønmodtagere, der er psykisk overbelastede, har været stigende gennem årene, og at antallet af arbejdsulykker fortsat ligger for højt.
- Det går den gale vej med arbejdsmiljøet i Danmark. Derfor bliver arbejdsmiljørepræsentanternes opgave kun vigtigere i fremtiden. For at de kan levere et godt samarbejde med virksomhederne, kræver det at de har de nødvendige kompetencer og redskaber – og her er uddannelse en hjørnesten, siger Morten Skov Christiansen til Avisen.dk.
En af de arbejdsmiljørepræsentanter, som har haft gavn af efteruddannelse, er Michael Wiborg, der arbejder som pædagog på et fritidscenter for unge i Aalborg. Senest har han været til temadag om konflikt og mobning mellem kolleger.
- Jeg var skeptisk, da jeg først gik ind til det, for jeg tænkte ikke, at der kunne eksistere mobning på mange arbejdspladser, men det var virkelig en øjenåbner. Jeg blev meget inspireret til, hvordan jeg kan være med til at sikre, at mine kolleger har det godt, siger han.
Den 48-årige nordjyde får god opbakning fra sin leder, når han tager kurser eller anden uddannelse. Han ser uddannelse som en meget vigtig del af sit arbejde.
- Der ville jo ikke være meget ved at være arbejdsmiljørepræsentant, hvis ikke jeg kunne uddanne mig og blive klogere, siger Michael Wiborg.
En investering i virksomheden
Arbejdsmiljørepræsentanterne i FH's undersøgelse fremhæver selv mangel på uddannelse som et problem. Henholdsvis 30 og 29 procent svarer, at de mangler uddannelse og har for lidt viden om arbejdsmiljøloven.
Ifølge Morten Skov Christiansen er efteruddannelse et vigtigt værktøj, som kan gøre landets i alt 25.000 arbejdsmiljørepræsentanter bedre til at identificere og løse problemer.
- Man skal kunne håndtere ulykker og forstå regler, roller og ansvarsfordeling, som er beskrevet i arbejdsmiljølovgivningen. Det er ikke bare ligetil, og derfor skal virksomhederne se uddannelse som en investering og være med til at tale det op, siger han.
I Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er man enig i, at alle arbejdsmiljørepræsentanter skal have de tilbud, som de har krav på.
Katrine Nordbo Jakobsen, der er chefkonsulent i DA, mener, at opgaven med at finde relevante uddannelsestilbud ligger på den enkelte arbejdsplads.
- Det er både i virksomhedernes og medarbejdernes interesse at have gode arbejdsmiljørepræsentanter. Der er en gensidig forpligtigelse mellem ansatte og ledelsen, når det kommer til arbejdsmiljø og uddannelse. Så det er også vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanterne selv gør opmærksom på eventuelle problemer eller mangler, siger hun til Avisen.dk.
Undersøgelsen er udarbejdet i efteråret 2018 af de to gamle hovedorganisationer i fagbevægelsen, LO og FTF, der nu er fusioneret under navn FH.
Et spørgeskema blev udsendt til 16.161 arbejdsmiljørepræsentanter, der var medlem af fagforeninger under LO og FTF.
Den samlede svarprocent i undersøgelsen ligger på 45.
Kilde: ARBEJDSMILJØREPRÆSENTANTENS VILKÅR - LO