Det var først, da et anonymt tip tikkede ind hos borgerrådgiveren i København, at ledelsen på det københavnske botilbud blev opmærksom på, at en ellers betroet medarbejde, måske havde urent mel i posen.
Tippet kom til kommunen via whistleblowerordningen sidste år.
De anonyme anklager fortalte, hvordan penge forsvandt på mistænkelig vis. Det indikerede, at en person med betroet adgang til beboernes økonomi, måske kunne være ansvarlig.
Sandsynligvis har det kun været botilbuddets ledelse og nogle højtstående embedsmænd i Københavns Kommunes Socialforvaltning, der kendte til anklagerne.
LÆS OGSÅ: Det afslører sladreordning i Københavns kommune
60.000 kroner mangler
I første omgang må de have været skeptiske. Sådanne anklager kunne være chikane.
Men efterhånden som de undersøgte oplysningerne i sagen, stod det mere og mere klart, at anklagerne havde hold i virkeligheden.
Kommunens undersøgelse viste, at der var ”uregelmæssigheder” med betroede beboermidler for to af stedets beboere. Det drejede sig ikke om småbeløb, som kunne tilskrives sjusk.
Da beboernes privat økonomi var gået igennem med en tættekam, viste undersøgelsen, at det drejede sig om cirka 60.000 kroner, som to beboere var blevet fuppet for.
Det hele pegede tilbage på en ansat på botilbuddet. Det viser Avisen.dk’s aktindsigt i sagen. Den er sparsom, blandt andet fordi sagen drejer sig om ansættelsesforhold for denne person, hvor adgangen til oplysninger er begrænsede.
Pårørende med til at politianmelde
Ledelsen informerede nu de pårørende, at deres familiemedlemmer var blevet bestjålet.
”Efter aftale med beboernes pårørende er der indgivet politianmeldelse mod en medarbejder med henblik på politiets undersøgelse om overtrædelse af straffelovens bestemmelser,” oplyser Københavns Kommunes socialforvaltning til Avisen.dk.
"Medarbejderen er opsagt og fratrådt."
Læst og påskrevet
På det københavnske botilbud har de fået klar besked om forvaltningens retningslinjer for ansatte på et botilbud, og hvordan de skal håndtere beboermidler.
Længere oppe i systemet har centerledelsen, der er ansvarlige for en række botilbud, fået besked om at drøfte de interne arbejdsgange for at undgå en lignende sag i fremtiden.
Centerledelsen er desuden fået besked om at sætte ledelsesmæssig fokus på at retningslinjer for håndtering af beboermidler bliver overholdt.
Der skal laves månedlig og kvartalsvis egenkontrol af transaktioner af beboermidler og procedurer for, hvordan man kontrollerer bilag.
Forvaltningen forventer at udsende reviderede retningslinjer inden sommerferien, skriver de til Avisen.dk.