Anders Fogh Rasmussen har ingen problemer med at fatte sig i korthed. Faktisk gør han det så godt på det sociale medie Twitter, at han har fået en tredjeplads på listen over ledere af internationale organisationer med flest følgere.
Det sker i en ny undersøgelse, hvor det globale kommunikationsbureau Burson-Marsteller har vurderet internationale organisationers brug af Twitter.
- Twitter er en god platform til at kommunikere hovedbudskaberne fra en tale eller et pressemøde. Med Twitter kan vi hurtigt kommunikere med omverdenen, da mange medier følger min Twitter-konto, lyder det fra Anders Fogh Rasmussen i en pressemeddelelse.
Han har i dag 155.000 følgere og bliver i undersøgelsen kun overhalet af Nabil Elaraby, som er generalsekretær for Den Arabiske Liga og Christine Lagarde, der er direktør i Den Internationale Valutafond. De har henholdsvis 346.000 og 155.000 følgere på Twitter.
Kommunikationsekspert Kim Fischer peger på, at Anders Fogh på Twitter giver en personificering af en meget stor organisation, som for mange kan være en sort boks. Og dermed sker der en demokratisering af den viden, som flyder ud af de vigtige organisationer.
- Anders Fogh er meget diplomatisk på Twitter og fortæller egentlig mest, hvad han går og laver. Men det er i det hele taget exceptionelt, at NATOs generalsekretær aktivt går ud og fortæller offentligheden, hvad han foretager sig, siger han til Newspaq.
Twitter bliver dog først for alvor interessant, når man anvender mediet til at indgå dialog med andre brugere. Og her har Anders Fogh stadig meget at lære, mener Kim Fischer.
- Jeg synes, Anders Fogh har misforstået mediet en smule, fordi han bruger et nyt medie på en gammeldags facon. Hans tweets er som udgangspunkt envejskommunikation, men det er selvfølgelig også svært for en generalsekretær i NATO at sige noget, der bare har en smule politisk kant, vurderer han.
Han tvivler derfor på, at Anders Fogh nogensinde kommer til at gå i direkte dialog med folk, men alene det, at han er på Twitter, er et skridt i den rigtige retning.
Burson-Marsteller har i november 2013 analyseret 223 Twitter-konti fra 101 internationale organisationer. I undersøgelsen er profilerne målt op imod 50 forskellige variabler
Newspaq