En strid om optjening af anciennitet kan være årsagen til en sovepause efter 46 timers forhandlinger om en overenskomst for 50.000 transportchauffører og flyttefolk.
Det er forlydende på rygtebørsen, mens topforhandlerne tæller får, og både Dansk Industri og 3F har givet sig selv mundkurv på, erfarer Newspaq.
I øjeblikket kæmper mange chauffører nemlig med at få adgang til goder i den nuværende overenskomst. Årsagen er brugen af underentrepriser, der gør, at mange er lyst tilknyttet i branchen. Chaufførerne får derfor aldrig optjent nok år hos samme arbejdsgiver til at få fat i frynsen.
"3F går blandt andet efter brancherelateret anciennitet, så man ikke behøver at have været hos den enkelte arbejdsgiver for at skrabe år sammen, men derimod sparer år op til goderne fra sin samlede tid i hele transportbranchen," siger en kilde med kendskab til forhandlingerne til Newspaq.
Dermed er det ikke lønnen i kroner og øre, som for alvor giver parterne sorte rander under øjnene. Brancheancienniteten er et helt nyt element i overenskomsten, som ikke har været med tidligere.
3F's topforhandler Jan Villadsen ønsker ikke at kommentere uenighederne. Han oplyser dog, at der ikke er tale om et sammenbrud i forhandlingerne.
Brancheancienniteten betyder større omkostninger for arbejdsgiverne, men topforhandler Karsten Dybvad fra DI vil ikke pege på enkelte temaer i drøftelserne.
"Men vi har været alle emner igennem. Jeg må desværre konstatere, at vi ikke har kunnet blive enige om en fornyelse af Fællesoverenskomsten, der skulle bane vejen for nye overenskomster på det samlede transportområde," siger administrerende direktør i DI Karsten Dybvad.
I sidste weekend faldt den store overenskomst i industrien på plads.