Flot reklame i journalistisk forklædning.
Flere kinesiske medier er ifølge den amerikanske avis The New York Times blevet taget i at bringe reklamer og omtaler af flere store firmaer forklædt som journalistik. Det hele mod klækkelig betaling.
Selvom kinesisk lov forbyder reklamemateriale i medier, som ikke tydeligt er markeret som betalt materiale, så har mange blandt andet aviser og magasiner deciderede prislister for såkaldte betalte nyheder.
På den måde kan firmaer få fin omtale uden kritiske spørgsmål, der er pakket ind som rigtige artikler.
Ifølge den amerikanske avis har blandt andet den danske elektronikgigant Bang & Olufsen benyttet sig af en sådan omtale.
Det danske firma har, sammen med sin tyske samarbejdspartner Audi, angiveligt betalt 10.000 dollars for en fem sider lang artikel i det kinesiske magasin Esquire, uden at det fremgår af artiklen.
Bilfabrikanten Audi, som har B&O's udstyr i sine biler, ønsker ikke at kommentere på oplysningerne, mens Bang og Olufsen afviser.
"Vi har helt sikkert ikke betalt i eksemplet med Esquire, men vi vil se på problemet," siger Bang og Olufsens talsmand i Singapore, Cheryl Sim, til The New York Times.
Korruption er et kendt problem i Kina, men eksperter påpeger over for den amerikanske avis, at problematikken omkring journalister er endnu større, fordi folket anser dem for at viderebringe sandheden.
Kilde: nytimes.com