Chaufførkurser på slingrekurs

Alex fik ikke den obligatoriske undervisning: "Jeg har været på spanden med den her lastbil"

På kurset ved DEKRA kørte Alex Sørensen kun med en tom lastbil, selvom han ifølge reglerne skulle prøve at køre med en fyldt lastbil.
Alex Sørensen måtte spørge sin nye arbejdsgiver, hvordan tingene i lastbilen fungerede.
Alex Sørensen måtte spørge sin nye arbejdsgiver, hvordan tingene i lastbilen fungerede. Foto: Ritzau Scanpix/arkiv

- Det er ret specielt første gang man kommer ud og køre i en lastbil med 10-15 tons på. Den opfører sig helt anderledes end den lastbil, man har prøvet hos DEKRA.

Det fortæller Alex Sørensen, som har taget kørekort til lastbil på den omstridte skole DEKRA. Lærere og elever fortæller i Avisen.dk, at de skriver under i lektionsplanerne på undervisning, de ikke har haft.

Blandt andet skriver de under på, at de har prøvet at køre en lastbil med forskellig vægt på. Det skal man nemlig prøve for at kunne få det EU-kvalifikationsbevis, som er en del af undervisningen. Men det prøvede Alex Sørensen aldrig.

- På kurset har jeg kun kørt med tomme lastbiler, ikke noget med at køre med gods og ikke noget med at bakke til ramper, det måtte jeg finde ud af, da jeg kom ud i en rigtig lastbil. Jeg kan love dig for, at jeg har været på spanden med den her lastbil, siger han.

DEKRA's direktør, Peter Laursen, har ikke ønsket at stille op til interview, men han skriver i en mail til Avisen.dk, at det ikke bør være tilfældet, at eleverne ikke prøver at køre med læs.

Kan smadre for en kvart million

For den 63-årige Alex Sørensen var det lidt pinligt at måtte spørge sin nye arbejdsgiver, hvordan tingene i lastbilen fungerede. På kurset havde han ikke fået forklaret, hvordan han skulle bruge den maskine, som aflæser hans førerkort.

- Så sidder jeg der som en anden idiot og skal ind og spørge en ung mand, hvordan man sætter kortet i. Det er da for dårligt, at man ikke på et kursussted som uddanner flere hundrede lastbilchauffører om året ikke har sådan en maskine, så man kan vise, hvordan den virker, siger han.

Hvordan man spænder en trailer på en forvogn måtte Alex Sørensen også selv finde ud af.

- Det fik vi lige vist, men vi fik ikke lov til at prøve det, siger han.

Ligesom de 16 andre tidligere DEKRA-elever, som Avisen.dk har talt med, sad Alex Sørensen en stor del af tiden alene ved computeren og øvede teori.

- I løbet af 10 uger vil jeg sige, at jeg har siddet et sted mellem 20 og 30 klokketimer alene med en computer, der har hele holdet siddet og fortalt røverhistorier, fordi der ikke var andet at give sig til. Når der er så meget spildtid, kunne de godt have taget os med ud til lastbilerne og lært os de her ting, siger han.

Først efter protester fra hele holdet fik de instruktion i lastbilens instrumentbræt, fortæller Alex Sørensen.

- Alle de knapper, der er i sådan en lastbil, til at løfte og hæve og sænke og justere spejle, det fik vi intet at vide om, før vi beklagede os. Der er jo 25 knapper, jeg kan trykke på, og hvis jeg trykker på de forkerte knapper på det forkerte tidspunkt, så smadrer jeg for 250.000 kroner, siger han.

Alex Sørensen har tidligere i sit arbejdsliv tager kurser på forskellige offentlige AMU-centre.

- Når jeg sammenligner med dem, falder DEKRA helt til jorden kvalitetsmæssigt. Der havde jeg aldrig en oplevelse af, at det eneste, det handlede om, var at få dig igennem. Men det havde jeg helt klart ved DEKRA, der havde jeg en oplevelse af, at det var cool business, siger Alex Sørensen.

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.