Air Berlin-konkurs tog toppen af vækst i Københavns Lufthavn

29,2 millioner var igennem Københavns Lufthavne i 2017.
Både passagertal, omsætning og indtjening voksede i Københavns Lufthavn i 2017, men væksten er aftaget i forhold til tidligere år.
Både passagertal, omsætning og indtjening voksede i Københavns Lufthavn i 2017, men væksten er aftaget i forhold til tidligere år. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

For syvende år i træk satte Københavns Lufthavne passagerrekord i 2017. Men rekorden kom kun lige akkurat i hus med med en vækst på 0,5 procent i forhold til 2016. Passagertallet endte på 29,2 millioner.

Det fremgår af lufthavnens regnskab.

- Efter en meget kraftig trafikvækst i 2016 steg passagertallet i 2017 mere moderat med 0,5 procent til 29,2 millioner. Air Berlins konkurs og den generelle reduktion af SAS' transfertrafik var hovedårsagerne til den moderate vækst, lyder det i regnskabet.

Både omsætning og indtjening voksede i lufthavnen. Men den beskedne vækst i passagerer smitter også af her.

Omsætningen steg 0,4 procent til knap 4,4 milliarder kroner. Resultat før skat steg til knap 1,64 milliarder kroner mod 1,62 milliarder kroner, når der korrigeres for særlige forhold.

Bag udviklingen i omsætningen ligger dog også færre indtægter fra hoteldrift, fordi drift af Hotel Hilton overgik til en lejeaftale med Nordic Choice Hotels. Til gengæld steg indtjeningen fra lufthavnens butikker og parkering.

Det tyske lavprisselskab Air Berlin havde flere daglige afgange fra København, men gik i betalingsstandsning i august. Selskabet blev erklæret konkurs og havde sin sidste flyvning i oktober. Lufthansa og Easyjet overtog siden dele af selskabet.

Københavns Lufthavne er selskabet bag Danmarks største lufthavn, Københavns Lufthavn i Kastrup, og en mindre lufthavn i Roskilde.

I slutningen af 2017 fik selskabet nye medlemmer af ejerkredsen, da pensionsgiganten ATP købte en god bid på 27 procent af lufthavnen. Den danske stat ejer 39,2 procent.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.