Et digitalt rådhus skal sikre kommunerne milliardbesparelser fra 2015. Men Ældresagen er foruroligede og eftersøger en handlingsplan for de 400.000 danskere, som er uden for den digitale verden.
Danskerne skal nemlig henvende sig til kommunen via en computer frem for breve, telefon eller fremmøde i Borgerservice. Men det er der mange, som ikke er rustet til, advarer Ældresagen.
"Jamen det nytter jo ikke noget, at man laver en digital indgang til hele den offentlige sektor og de kommunale forvaltninger, og så at der er flere hundrede tusinde, som så ikke kan finde ud af at betjene sig af den kanal," siger økonom i Ældresagen, Peter Halkjær til Newspaq.
Derfor vil man i Ældresagen arbejde på, at udbede kurser i edb, men Peter Halkjær forklarer, at det langt fra vil være nok. Derfor håber han på, at der stadig vil være mulighed for telefonisk eller personlig kontakt. Men det er lige netop her, at besparelserne ligger.
"Hvis vi når målet om, at 80 procent af al kommunikation mellem borgere og det offentlige skal være digital fra 2015, vil driftsudgifterne falde fra 4,2 mia. kr. til 1,2 mia. kr. årligt. Mens det koster 120 kroner at behandle et brev eller en e-mail, koster en digital henvendelse kun en flad femmer," siger direktør i IT-Branchen Morten Bangsgaard til Berlingske.
Men beskeden fra Ældresagen til kommunerne er klar:
"Klap lige hesten og vent en omgang, så alle kommer med," siger Peter Halkjær.