Fredag begynder en kampagne, der skal hjælpe billetkøbere med at gennemskue falske udbydere og i stedet guide dem over til de officielle billetsælgere, skriver Politiken.
Kampagnen er døbt #billetblind og udover Kulturministeriet og spillesteder deltager også festivaler, billetudbydere og interesse- og forbrugerorganisationer i kampagnen.
Dagligt er der historier om folk, der har købt billetter ad andre kanaler end de officielle og dermed står i en usikker situation.
Sådan en situation oplevede 24-årige Mette Rohde fra Odense sidste år. Hun fortæller til Politiken om hendes oplevelse, da hun blev snydt af en billethaj, som havde solgt den samme billet adskillige gange til Eminems koncert på Roskilde Festival.
Hun ville gerne se Eminem og købte en billet til sig selv og en billet til en veninde via Den blå Avis, men endte med at blive afvist i indgangen.
Allerede i køen gik det op for Mette og veninden, at der var tre andre i køen, som havde købt den selvsamme billet.
Og ved indgangen blev de henvist til en anden billetluge, hvor der stod to unge mænd med billetter magen til Mette Rohdes.
- Det var forfærdeligt. Vi var alle sammen megachokerede. Min veninde var kommet fra Aarhus, og jeg var kommet fra Bornholm. Vi havde glædet os til at opleve Roskilde Festival og se Eminem, som bare var en once in a lifetime mulighed på dansk jord. Og så står man der og kan ikke komme ind, fortæller Mette Rohde til Politiken.
Det sker hele tiden
Spillestedet Vega i København oplyser til Politiken, at man flere gange om ugen får henvendelser fra folk, som har købt billetter uden for de officielle kanaler og efterfølgende bliver urolige over, om billetterne er gyldige:
- Mange af opkaldene er fra folk, der har købt billetter gennem uofficielle billetudbydere, som opdager, at de har betalt for meget. I Danmark er det ikke tilladt at tage en højere pris for billetterne, end de er sat til salg for, siger Ditte Sig Kramer, kommunikationschef hos Vega, til avisen.
Koncertbilletter sendes ofte på mail, og er således nemme at sælge videre.
- Det er enormt nemt at snyde, for folk med dårlig moral kan sælge de samme billetter mange gange. Vi havde en helt grotesk situation ved en hiphop-koncert i foråret, hvor der dukkede næsten 100 mennesker op med de samme billetter, siger kommunikationschefen.
Hos Forbrugerrådet Tænk er erfaringen, at snyd med billetter er et generelt problem.
Håber på EU
I efteråret satte kulturminister Mette Bock (LA) problematikken om billethajer på EU's dagsorden. Hun ønsker fælles regler og samarbejde i EU.
- Problemet er, at der en del EU-lande, der ikke har lovgivning imod det. Det vil sige, at de (billethajer, red.) kan basere sig i udlandet og dermed på lovligt grundlag foretage sig nogle af de her ting, sagde Mette Bock i efteråret til Ritzau.
Der er ikke nogen tidshorisont på, hvornår EU kan finde sammen om, at bekæmpe billethajerne.
- Det er ikke noget, man lige gør fra den ene dag til den anden. Men vi skal jo begynde et sted. Og jeg synes, at Danmark går foran med et godt eksempel, sagde kulturministeren.