Alle de rette procedurer blev fulgt på land, da det store finske containerskib sejlede ind i Limfjordsbroen i går.
Det slår Banedanmark fast, efter at man nu har foretaget de første undersøgelser af ulykken.
Både lyssignaler og brovagtens udmeldinger fulgte reglerne, og derfor burde det have fået skibet til at standse, fortæller sektionschef i Banedanmark, Helle Bøhl-Møller.
"Brovagten har fulgt de procedurer, der er, og gjort hvad han skulle. Han har været i kontakt med kaptajnen, umiddelbart inden skibet nåede til det sted, hvor det skulle holde tilbage," siger hun til Newspaq.
Der har altså været en dialog om, hvornår kaptajnen kunne forvente at broen var åben, og alligevel er skibets fart målt til 7,62 knob, hvad der svarer til 14 km/t, kun 200 meter inden broen.
Dertil står det klart, at kaptajnen af uvisse årsager ikke fulgt lyssignalerne.
"Der er tre røde lamper, som lyser oven på broen, når skibet kan sejle. Men af en eller anden grund har skibet påsejlet broen, uden at der har været givet tilladelse til at sejle," fortæller Helle Bøhl-Møller.
Skaderne på broen viser, at skibet har ramt broen med meget stor kraft.
Politiet har tidligere meldt ud, at den russiske kaptajn på den 75 meter lange skib ikke var påvirket af alkohol, da han sejlede skibet ind i den nordjyske bro.
Banedanmark vil ikke vurdere, om skibet sejlede for hurtigt, da det er op til Den Maritime Havarikommission at vurdere.