Arbejdsdagene bliver det næste stykke tid meget lange for de kaptajner og sømænd, der sejler med skibsgods til de vestlige havne i Limfjorden.
Ulykken ved Limfjordsbroen, hvor et stort containerskib sent i aftes sejlede ind i jernbanebroen, betyder nemlig, at broklappen ikke kan komme op og lade skibene sejle videre.
Derfor vil de skibe, der normalt kommer østfra nu skal sejle hele vejen rundt om Skagen - og det betyder mange timers ekstra sejllads, vurderer Jens Peder Hedevang, der er formand for Sammenslutningen af Vestlige Limfjordshavne.
"Jeg vurderer, at det vil tage mellem 12 og 14 timer ekstra, når skibene skal sejler uden om Skagen. Derfor bliver det også dyrere i lønninger og brændstof," fortæller Jens Peder Hedevang til Newspaq.
Banedanmarks melding har indtil videre været, at reparationen af broen kan tage op til et halvt år. Hvorvidt det betyder, at broklappen ikke vil kunne åbnes i hele perioden er endnu uvist.
"Vi skal igang med de tekniske undersøgelser nu," oplyser direktør i Bane Danmark, Søren Boysen, til Newspaq.
Havneformanden håber, at Banedanmark vil fjerne broklappen, så skibene kan sejle igennem.
"Vi vil jo gerne have, at de løfter broklappen af og reparerer den inde på land, så skibstrafikken kan passere i de måneder, det foregår. Det vil vi gerne appellere til," siger han.
Jens Peder Hedevang vurderer at langt over halvdelen af de godt 250 skibe, der hvert år sejler ind i de vestlige havne, kommer østfra.
"Vi kæmper jo for at opretholde vores omsætning, så det er lidt af en bombe for os. Og det er godt nok træls for at sige det på godt jysk," lyder det fra formanden.
Skibene, der nu skal på en stor omvej, sejler blandt andet med olie til tankstationer i Midt- og Vestjylland, foderstof til landmænd og sand, grus og gødning.