Nu bliver det bedre! Og så alligevel ikke.
Både Metroselskabet og hovedentreprenøren CMT har flere gange lovet, at nu skal der styr på arbejdsmiljøet og sikkerheden for de mange arbejdere. Men der strømmer stadig strakspåbud ind til firmaer på metrobyggeriet i København.
86 gange på tre måneder har Arbejdstilsynet givet byggefirmaer på metroen et såkaldt strakspåbud. Tre gange har arbejdet været så farligt, at Arbejdstilsynet har standset arbejdet og uddelt et forbud.
Det viser en aktindsigt, som Avisen.dk har fået i tilsynsrapporter fra samtlige 21 metrobyggepladser i perioden 3. juni til 6. september.
Når tilsynet uddeler et strakspåbud, så er der tale om et alvorligt problem med arbejdsmiljøet, som skal forbedres straks.
Løsninger spredes ikke mellem byggepladser
Metroarbejderne har blandt andet måttet risikere at falde ned fra seks meters højde, de har manglet åndedrætsværn og der har været problemer med flugtveje.
Arbejdstilsynet har siden maj haft to ekstra tilsynsførende til at tjekke op på arbejdsmiljøet på metrobyggepladserne.
Metrobyggeriets helt store udfordring er, at når en byggeplads får et strakspåbud for et alvorligt problem med arbejdsmiljøet, så bliver det ikke spredt til de andre byggepladser, siger Karsten Bach Kristensen, tilsynschef hos Arbejdstilsynet.
"Det er det samme billede, som vi har set de sidste tre år. Vi oplever ikke, at når et firma får et strakspåbud på én byggeplads, at løsningen så bliver spredt ud til på de andre byggepladser,” siger Karsten Bach Christensen.
Hovedentreprenør får flest påbud
Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team har fået i alt 65 strakspåbud og to forbud de sidste tre måneder.
”Antallet af strakspåbud er for højt. Derfor har vi intensiveret vores indsats med at dele viden om arbejdsmiljø mellem byggepladserne og sikre, at vores ansatte arbejder under gode forhold,” siger Jens Munch, kommunikationschef hos CMT.
CMT er glade for det ekstra tilsyn og samarbejdet med Arbejdstilsynet, slår Jens Munch fast. Han påpeger, at der ikke sker flere arbejdsulykker på metrobyggeriet end i resten af byggebranchen.
”Vi har 21 byggepladser midt i København, hvor vi udfører et meget komplekst byggeri. Det giver udfordringer med arbejdsmiljøet, men det er noget vi hele tiden arbejder med og forbedrer løbende,” siger Jens Munch.
LÆS OGSÅ: Metroentreprenør slår ny rekord i farligt arbejde
Kontant bonus til metrofirmaer
Hos Metroselskabet, der er bygherre på projektet, er man ikke tilfreds med det høje antal påbud.
”Vores klare målsætning er at få antallet af påbud bragt ned. Vi har derfor i samarbejde med hovedentreprenøren CMT igangsat en handlingsplan,” siger HR-chef Peder Mandrup Knudsen.
I august har Metroselskabet og CMT indgået en ny aftale om tidsplanen for byggeriet. Ifølge aftalen er der indgået en incitamentsaftale med CMT.
Det betyder, at der er økonomisk bonus til de firmaer, der forbedrer arbejdsmiljøet.
"Antallet af arbejdsulykker er faldet i 2014, hvor det ligger omkring landsgennemsnittet. I den nye aftale er der indbygget incitamenter, der skal bidrage til at bringe antallet af arbejdsulykker yderligere ned," siger Peder Mandrup Knudsen.
Minister fortsætter ekstra tilsyn
I sidste uge forlængede Mette Frederiksen det ekstra tilsyn på metrobyggeriet, fordi der stadig er problemer med arbejdsmiljøet.
"Det er arbejdsmiljøproblemer, som kan løses. I mine øjne illustrerer det sjusk. Det er ikke rimeligt, at man går på arbejde og passer sine ting, mens man risikere liv og lemmer ved at falde ned eller udvikle sygdomme, fordi man ikke bliver beskyttet med åndedrætsværn," sagde Mette Frederiksen til Berlingske.
I perioden januar til slutningen af maj modtog metrofirmaer 108 strakspåbud og forbud, viste en opgørelse fra Fagbladet 3F.
I alt har Arbejdstilsynet 197 gange kvitteret med et strakspåbud i 2014.
Tallet for hele 2013 var 114 strakspåbud.