Hver fjerde 3F-medlem, der sidste år klagede over fagforbundet, fik medhold.
83 medlemmer klagede over 3F i 2011. Af dem fik 22 helt eller delvist medhold i de klager, der var rejst om rådgivning, fejl og sagsbehandling, og som gav økonomisk tab.
Det oplyser 3F's klageråd i sin årsrapport for 2011, skriver Fagbladet 3F.
Klagerådet mener blandt andet, at et medlem skal have 25.000 kroner, fordi 3F fejlede i en løn-sag. I et andet tilfælde bør 3F betale to måneders løn. Og i en sag om pension henstiller klagerådet til, at 3F betaler pensionsbidrag til et medlem fra 2008 til 2012.
Juraprofessor Eva Smith er mæglingsmand i 3F's klageråd. Hun vurderer, at antallet af klager er "meget lavt", når man ser det i forhold til, at 3F dagligt er i kontakt med flere hundrede medlemmer.
Hun peger også på, at 3F fortjener kritik i en del sager, selvom medlemmer ikke fik ret i klager. Det skyldes blandt andet, at sagsbehandlingen har været langsom. Eller at 3F ikke har meldt tilbage om, hvordan sagen stod.
Næstformand i 3F, Johnny Skovengaard peger på, at 3F skal lære af sine fejl, så de ikke gentager sig. Derfor har 3F's klageråd opstillet en række råd, der kan forbedre 3F's sagsbehandling.