Administration 

Syv tricks til at undgå tømmermænd

Forbrugerguides
7 tricks til at undgå tømmermænd (næsten garanteret)

Indeholder sponsorerede links

Vi har alle prøvet at ligge fuldkommen ugidelige på sofaen med tømmermand efter en lidt for våd bytur i gode venners selskab. Hovedet banker, man har kvalme, har kun lyst til cola og saltet mad (ofte fastfood!).

Som teenager virkede det til, at en reparationsbajer og så bare drikke videre var det perfeket trick til at undgå tømmermænd. Med alderen virker det til, at tømmermændene blot er blevet værre, og mange oplever nu problemer med både anden- og tredjedags tømmermænd. Men hvorfor får man egentlig tømmermænd, og hvad kan du selv gøre for at undgå tømmermænd? Det og meget mere giver vi dig det fulde overblik her nedenfor.

Hvad er tømmermænd?

Tømmermænd er en fællesbetegnelse for en række ubehagelige symptomer, der kan opstå, efter man har drukket alkohol, og er ofte hovedpine, kvalme, træthed og irritation. Det har ikke noget at gøre med den akutte alkoholforgiftning, som man kan få kort efter at have indtaget store mængder alkohol, hvor man kaster op i løbet af en lidt for våd aften. Symptomerne på tømmermænd opstår typisk først morgenen efter man har drukket alkohol.

Tømmermænd giver ofte hovedpine, kvalme, træthed og irritation, og kan ødelægge hele ens dag.

Hvorfor får man tømmermænd?

Alkohol er ikke den eneste grund til, at du får tømmermænd, men det er en væsentlig faktor. Her er de fire vigtigste årsager til, at du får problemer med hovedpine, mavepine, diarré, kvalme, træthed, tørst og dårligt humør efter en bytur:

1) Irritation af mavesækken:

Alkohol øger produktionen af mavesyre og galde, som ofte kan føre til mavepine, kvalme og generelle maveproblemer.

2) Nedbrydning af alkohol:

Kroppen vil nedbryde det alkohol, du har indtaget, og under denne proces dannes der acetaldehyd, som er et giftigt stof, der medfører ubehagelige symptomer som hovedpine, kvalme og hjertebanken.

3) Søvnforstyrrelser:

Det er et velkendt fænomen, at man ofte falder hurtigere i søvn, efter man har drukket alkohol. Men søvnen bliver ofte kortere og søvnkvaliteten er dårlig. Derudover går man ofte senere i seng, når man drikker alkohol, og den dybe søvn (REM-søvnen) forkortes betragteligt, og generelt bliver din døgn- og søvnrytme forstyrret ved alkoholindtag.

4) Dehydrering:

Øl, vin, og en god "Sex on the Beach" kan slukke tørsten en sjov aften i venners lag. Men alkohol er vanddrivende, og påvirker din krops evne til at holde på vandet. Det er også en af grundene til, at du ved alkoholindtag vil opleve at skulle tisse mere end normalt. Derfor er det også sandsynligt, at du dagen efter en våd aften i byen vil opleve symptomer som tørst, hovedpine og svimmelhed.

Morning D-Tox hjælper dig af med tømmermændene

Bliver tømmermænd værre med alderen?

Det er lidt en sejlivet myte, at tømmermænd bliver værre med alderen, men forskning tyder faktisk på, at det ikke er tilfældet. Faktisk lige modsat. Ifølge et dansk studie med 51.645 danske mænd og kvinder fandt forskere frem til, at de to aldersgrupper, der drikker mest, var deltagere mellem 18-29 år og deltagere på +60 år. Her fandt man frem til, at den yngste aldersgruppe havde flest tømmermænd, mens de ældste over 60 år havde færrest. Derudover havde de unge også de værste tømmermænd, mens den ældre aldersgruppe havde de mildeste, selvom de drak lige meget.

 

Et godt trick til at undgå tømmermænd er at sørge for at drikke rigeligt med vand for at holde dig hydreret.

Hvad kan man gøre for at undgå tømmermænd?

Tømmermænd kan ikke forebygges 100%, men der er nogle gode tips og tricks, som du kan tage i brug for at give dig selv gode forudsætninger for at undgå tømmermænd.

1) Drik vand

Alkohol dehydrerer, og derfor er det en god idé at drikke rigeligt med vand i løbet af aftenen. Det vil bremse tømmermændene, og en god tommelfingerregel er at drikke et glas vand per genstand alkohol.

2) Spis før du drikker

Personer, der drikker alkohol på tom mave, har tendens til at få tømmermænd. Så sørg for at fylde maven med mad i løbet af maven, hvis du ved, at du skal drikke alkohol.3

3) Undgå røg

Kroppen bliver i forvejen presset, når du drikker alkohol, og cigaretrøg øger blot til denne belastning, og kan faktisk forværre dine tømmermænd.

4) Undgå mørk spiritus

Undgå mørk alkohol som whisky, tequila og cognac, hvis du vil undgå tømmermænd. Mørk spiritus indeholder nemlig ofte flere kongener (som er giftige for kroppen) end lys spiritus. Så hold dig til vodka, lys rom og gin.

5) Spis mad med salt

Alkohol er vanddrivende, og derfor har du med garanti mistet en masse salt, da det er blevet afledt af kroppen via urinen. Så sørg for at spise lidt ekstra salt dagen efter. Et glas vand med en teskefuld salt kan gøre underværker, ellers er saltet mad også et godt alternativ.

6) Få masser af søvn

En ødelagt søvnrytme er helt normalt efter en våd aften i byen, og din lever arbejder på at forbrænde alkoholen i kroppen, mens du sover. Så tag en god lang lur om eftermiddagen dagen efter, det kan være en rigtig god kur mod dine tømmermænd.

7) Tilskud mod tømmermænd

Foruden salt, søvn og alt andet på listen kan du også tage et naturligt kosttilskud, der er specielt udviklet til tømmermænd og udrensning af kroppen efter en bytur. Og her er Morning D-Tox fra webshoppen ShyToBuy et rigtig godt alternativ. Tilskuddet indeholder cholin til leveren og B-vitaminer til træthed, og kan både tages før en bytur for at give kroppen vigtige næringsstoffer, den har brug for, eller dagen efter for at komme sig over en våd aften.

Prøv mirakel-kuren her

Verdens værste tømmermand varede 4 uger

Rekorden for verdens værste tømmermænd tilfalder en mand fra Skotland, der i 2007 besøgte skadestuen med sløret syn og en hovedpine, der havde plaget ham i fire uger. Manden havde drukket 35 liter fadøl på fire dage, og lægerne konstaterede, at symptomerne skyldtes alvorlig dehydrering på grund af alkohol. Så med det i tankerne, følg rådene i denne artikel, tag dit kosttilskud, og pas på dig selv, når der er alkohol involveret.