Det var langt fra noget enestående tilfælde, da en hårdt såret mand den 12. oktober søgte tilflugt i en 7-Eleven-døgnkiosk på Nørrebro.
Sårede bandemedlemmer, desperate røvere, fulde slagsbrødre og voldsofre opsøger i stigende omfang en række hårdt udsatte butikker, hvor det skrækslagne personale får rolle som politibetjente.
"Flere butikker er blevet som en slags nærpolitistationer," siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven Danmark.
"Politiet er nok ikke glad for den betegnelse, men folk ser vores butikker som tilflugtssteder. Derfor må personalet oftere håndtere alvorlige krisesituationer, der ligner politiopgaver," .
Jesper Østergaard kalder udviklingen uacceptabel, og fortæller, at kædens nye store udfordring er blevet at beskytte personalet i aften- og nattetimer.
"Episoderne varierer fra kunder, der slås indbyrdes og smider rundt med varerne, til voldsofre, der søger hjælp, og så til de meget alvorlige røverier, som virkelig bekymrer os," siger Jesper Østergaard.
"Bekymrende og helt grotesk"
De butiksansattes fagforening slår også alarm.
"Situationen er dybt bekymrende og helt grotesk", siger Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel.
"Overalt i landet oplever vi, at vore medlemmer, der er ansat i døgnkiosker og tankstationer er langt mere udsat for røverier og uro end tidligere."
Kim Jensen opfordrer butikscheferne til - om nødvendigt - at indsætte vagter eller til at lukke butikker, hvor personalet ikke er i rimelig sikkerhed.
"Vores medlemmer er højt kvalificeret butikspersonale. De skal ikke være redningsfolk, politibetjente eller røveriofre," siger han.
Markant stigning i røveriforsøg
Chefen for 7-Eleven i Danmark oplyser, at der i år har været en markant stigning i antallet af røveriforsøg mod kædens butikker i forhold til sidste år.
"I de hårdest ramte brændpunkter i bykernerne er det barskt at drive en 7-Eleven, og visse steder har vi overvejet at give op og lukke butikkerne. Men vi forsøger med en række tiltag at undgå det," forklarer kædedirektøren.
Private vagtkorps
Kontantbeholdningen er bragt ned, kameraovervågningen er intensiveret, nogle medarbejdere får kurser i konflikthåndtering. Og i seks af de hårdest ramte butikker i København, Århus og Aalborg er der indsat private vagtkorps.
"Og vi insisterer på, at det personale, der bliver udsat for grove episoder, får hjælp af en krisepsykolog, for det er virkelig hårdt og kan være traumatiserende," siger Jesper Østergaard.
Folk søger tryghed
Han understreger, at personalet aldrig må sætte sig til modværge i tilfælde af røveri, og han bebrejder ikke politiet, at kioskekspedienterne må varetage opgaver, som var de ansat på en nærpolitistation.
"Vi kunne godt ønske os politi overalt, men det er ikke realistisk. Og vi kan ikke flytte vores butikker ud på en mark," siger Jesper Østergaard.
Han har affundet sig med rollen som "nærpolitidirektør":
"Vi har accepteret, at vi er et sted, som folk søger tryghed"'.
Politi: Overdrevet og ubegrundet
Politikommissær Mogens Brøndum fra Østjyllands Politi mener, at kioskkædens bekymringer er ubegrundede.
"Det er overdrevet at betegne kiosker som nærpolitistationer," siger han.
Han oplyser, at helt nye tal viser, at antallet af gadevold og gaderøverier i Århus er faldet - og mener på den baggrund ikke, at der er grund til stigende bekymring.
”Føler indehaveren og personalet, at der er brug for en vagt til at passe på dem, er frygten ubegrundet. For vi er kun et telefonopkald og få minutter væk,” siger han.