Når du tager en taxi hjem efter en bytur, aner du ikke, om chaufføren har været på arbejde i fire eller 24 timer. Der er nemlig ingen, som holder øje med chaufførernes køre- og hviletider. Det resulterer i, at de kører sig så trætte, at de falder i søvn bag rattet. Det oplyser 3F til Newspaq.
I 3F Transport, er man dybt bekymret over tilstanden i branchen. Næstformand for Taxachaufførernes Landsklub under 3F har svært ved at forstå, hvorfor der stadig mangler regler og overvågning på området.
"Jeg vil lægge hovedet på blokken og sige, at det her har kostet menneskeliv," understreger Jens Laursen.
Problemet er, at han ikke kan bevise det - for der er ingen, som registrerer disse uheld og overtrædelser. Det er der nemlig ingen interesse i, hverken fra arbejdsgivernes eller taxachaufførernes side. Fik man et overblik over problemet, ville man nemlig være nødt til at lave regler, og det ville koste penge for alle parter, mener næstformanden.
I vognmændenes organisation, Dansk Taxi Råd, er man lodret uenig i, at der er et problem. Formand John Lindbom, der også er formand i Codan Taxi, siger, at 3F har sunget den samme sang længe, og at beviserne mangler.
"Det er noget, 3F har opfundet," siger Lindbom.
Han henviser også til, at der ingen registrering er, men mener omvendt, at der heller ikke er brug for det. Ligesom der heller ikke er brug for køre- hviletidsregler for taxachauffører.
"Det regulerer færdselsloven jo. Der står, at man ikke må køre, når man er træt, så der er ikke brug for mere lovgivning end det," understreger John Lindbom.
Men i 3F ser man tydeligt, at chaufførerne blæser på færdselsloven og kører igennem, fordi flere timer betyder flere penge. Efter finanskrisen er problemet vokset, fordi man nu skal køre mellem 12 og 14 timer, for at køre en dagsløn hjem. Tidligere kørte man en løn hjem på bare 8 til 9 timer. At mange ignorerer træthed for at tjene flere penge er en kæmpe fare både for trafikanters sikkerhed, chaufførernes sikkerhed og chaufførernes arbejdsliv.
"Vi har et slogan som hedder "Behandl os som grise". Vi vil bare behandles lige så godt som grise," siger Jens Laursen med henvisning til, at en grisetransport er underlagt meget strengere regler og overvågning end taxaerne.
Det er der dog en grund til, mener man i Dansk Taxi Råd.
"De har helt anderledes konditioner end en buschauffør, der skal hele vejen ned gennem Sydeuropa. En gennemsnitlig taxatur varer 10-12 minutter," siger John Lindbom.
Fra 3F's side kræver man, at politikerne indfører nye regler på området.