Den krakkede bank Spar Lolland har haft en perlerække af elendige kunder.
Alene fem kunder har kostet Spar Lolland afskrivninger på 166 millioner kroner. Det viser er rapport fra Finanstilsynet.
Det betyder, at pengene lægges til side, da man risikerer ikke at få dem igen fra de problematiske kunder.
Nu er Jyske Bank, der har overtaget Spar Lolland, gået i gang med at slibe kniven.
- Der er omkring 200 engagementer, som er problematiske, og som ligger uden for Jyske Banks kreditpolitik, det skriver Jyske Banks ordførende direktør, Anders Dam, i en mail til ekstrabladet.dk.
Han oplyser, at de 200 kunder hurtigst muligt skal afvikles. De har engagementer i banken for cirka tre milliarder kroner.
Det er i høj grad ejendomskunder, der trak Spar Lolland ned i sølet.
Ifølge ekstrabladet.dk er de problematiske kunder i Spar Lolland nogle af landets største ejendomsmatadorer.
En af de, ifølge Jyske Bank, problematiske kunder er Ejendomsselskabet Ringager, der ejes af Atlas Management.
Finanstilsynet har op til salget af Spar Lolland været ude for at besigtige ejendomme, der ejes af Atlas Management.
- Finanstilsynet har været ude og besigtige ejendommene i sidste uge, siger hun, men vil ikke kommentere, hvor meget det samlede engagement er med Sparekassen Lolland, bekræfter direktør i Atlas Management, Anne Ankersen, bekræfter over for ekstrabladet.dk.
Hun vil dog ikke ud med, hvor meget ejendomselskabet skylder Spar Lolland.
Spar Lolland har cirka 45.000 kunder og har siden 1. oktober sidste år tabt værdier for 1,3 milliarder kroner. Tusindevis af aktionærer har mistet 81 millioner kroner, og krakket koster statskassen 200 millioner kroner.
Kilde: ekstrabladet.dk