"Er netop skiftet til Jyske Bank fra Danske Bank - er jeg gået fra den ene amoralske lortebank til den anden?"
Sådan lyder en af de vrede kommentarer om ugens mest omdiskuterede bank, der lige nu kan ses på de sociale medier.
Kommentarerne er en konsekvens af den mediestorm, der har ramt Jyske Bank efter en DR-dokumentar om skattely, og kritikken gør ondt på de ansatte, der må lægge øre til.
"Det er ikke særligt sjovt," siger Haggai Kunisch, fællestillidsmand i Jyske Bank.
Han fortæller, at kunder ind i bankens filialer ryster på hovedet, fordi de ikke forstår, hvad der foregår.
"Hvis der er negativ omtale af et pengeinstitut, så går det altid ud over medarbejderne. Det er ligegyldigt, om påstandene er sande eller ej," siger fællestillidsmanden.
Ramt på den faglige stolthed
Kritikken af Jyske Bank skyldes en dokumentar, der blev vist på DR mandag. I tv-dokumentaren kritiserer flere skatteeksperter banken for at rådgive om noget, der lugter af skattely.
En tidligere kontorchef i Skat beskriver rådgivningen som "medvirken til noget, der ikke er lovligt".
Det er især anklagen om ulovligheder, der rammer de ansatte på deres faglige stolthed.
"Medarbejderne er stolte af deres arbejdsplads - og jeg tror, at medarbejderne her er mere stolte end medarbejderne i andre pengeinstitutter - derfor er det ikke sjovt, når der er negativ omtale af arbejdspladsen," siger fællestillidsmand Haggai Kunisch.
Happening har konsekvenser
Og de negative reaktioner kommer ikke kun til udtryk i avisernes spalter.
Tirsdag vaskede aktivister i gulddragter Jyske Banks vinduer i en filial på Vesterbro.
"Vinduerne er blevet meget flottere nu her. Og som sagt er der blevet transparens på området, og så kan vi se, hvilken rolle bankerne spille i forhold til skattely," sagde kampagnelederen fra Mellemfolkeligt Samvirke, der stod bag den fredelige happening til DR.
Ingen af de ansatte i Jyske Bank har haft brug for krisehjælp, men protesterne har konsekvenser for folkene bag de rene ruder.
"Bankerne har været meget udskældte - ikke mindst under finanskrisen - og det har gjort noget ved arbejdsglæden," siger fællestillidsmand Haggai Kunisch.
Jyske Bank har knap 4.000 ansatte.
Fri for at gå i clinch
Knud Nørbo, der er HR-direktør i Jyske Bank, bekræfter, at de ansatte er under pres.
"På nettet er der mange, der skælder ud. Det er mit indtryk, at det sker i mindre grad i den fysiske verden. Det er jo nemmere at sidde og skælde ud foran en computer end ansigt til ansigt med et rigtigt menneske," siger han.
For at skærme de ansatte har Jyske Bank udstyret de ansatte med et videoklip, som de kan vise vrede kunder. I klippet svarer en af bankens direktører på kritikken fra DR-dokumentaren.
"Det er vigtigt, at den enkelte medarbejdere kan vise klippet, så han eller hun er fri for at gå i clinch med den vrede kunde," siger Knud Nørbo.
Ingen af de Jyske Bank-ansatte, som Avisen.dk har været i kontakt med, har villet udtale sig om mediestormen.