<< Læs de forrige råd | Læs de næste tre råd >>
10: Fyr medarbejderen et diskret sted
For en medarbejder kan det være ubehageligt at blive konfronteret med mange kollegaer umiddelbart inden og efter, at opsigelsessamtalen har fundet sted. Derfor kan ledelsen med fordel finde et lokale, der er placeret et diskret sted i virksomheden. På den måde undgår medarbejderen at gå spidsrod mellem nysgerrige og medfølende blikke på sin vej til og fra samtalen.
11: En lang samtale kan udvikle sig til diskussion
At sætte minutter på længden af en opsigelsessamtale er svært. Nøgleordet er at give sig god tid til opsigelsessamtalen. En for kort samtale kan virke hård og umenneskelig... Omvendt kan en for lang samtale løbe af sporet og udvikle sig til en diskussion.
12: De fyrede må ikke krydse hinanden
Såfremt lederen har flere opsigelsessamtaler i træk, kan det være en fordel at sætte ekstra god tid af, sådan at lederen selv får et pusterum og når at forberede sig på den samtale. Samtidig undgår medarbejderne at krydse hinanden.
<< Læs de forrige råd | Læs de næste tre råd >>