Han blev kaldt dum og uintelligent af sine klassekammerater, og om vinteren hev de ham ud i sneen.
Den 21-årige tømrerlærling Christoffer Rüsz fra Farsø har ikke de bedste minder fra folkeskolen. Han blev mobbet, fordi han ikke var særlig boglig, og ikke nok med det; hans far var alkoholiker.
I dag er Christoffer Rüsz’ humør meget bedre. Han har fundet sin rette hylde i livet, og til marts bliver han udlært tømrer.
Men havde den 21-årige tømrerlærling allerede fra de mindste klasser stiftet bekendtskab med håndværksfagene, er han sikker på, at han havde haft en større selvtillid gennem sin skolegang.
Han er glad for, at en række socialdemokratiske byrådskandidater tirsdag lancerede et uddannelsesudspil, hvor de foreslår, at faget ’håndværk’ allerede i børnehaveklassen skal fast på skemaet i to timer om ugen.
Vil hjælpe på mobning
- Det er et rigtig godt initiativ. Det er godt, at børn og unge får lysten til håndværksfag i en tidlig alder, men man kan altid diskutere, om det skal være fra 0. klasse. Jeg tror, det vil kunne dæmme op for mobning i folkeskolen, da dem, der ikke særligt stærke bogligt, får mulighed for at prøve kræfter med noget, de er gode til. Jeg var ikke god til engelsk og matematik i folkeskolen, og jeg savnede, at der var større fokus på håndværksfag, siger Christoffer Rüsz til Avisen.dk.
Hvis skolelever får en hurtigere introduktion til hammer og murske, kan det være med til at højne deres motivation for andre fag, mener Christoffer Rüsz. Han er overbevist om, at hans egne karakterer i folkeskolen ville have set anderledes ud, hvis han havde stiftet bekendtskab med sløjdlokalet tidligere.
- På et tidspunkt, hvor jeg gik i 4. klasse, droppede min folkeskole, at 7. klasserne skulle mure et hus og holde rejsegilde. Det ærgrede mig meget, for det kunne virkelig have været sjovt, husker Christoffer Rüsz og fortsætter:
- Jeg havde længe en følelse af, at jeg ikke duede til noget. Der skulle ikke særligt meget til, før jeg blev mobbet. Nogle af mine skolekammerater var ret grove og kaldte mig dum og uintelligent.
Job stillet i udsigt
Hans selvtillid steg dog markant, da han kom på Himmerland Ungdomsskole, hvor han pludselig fik nogle lærere, der så kvaliteter i ham. Han duede til noget, når han brugte timer i skolens værksted, eller når han jonglerede med fodbolden ude på boldbanen.
Selv om den 21-årige nordjyde havde en drøm om at blive arkitekt, så blev det i stedet tømrerfaget, han kastede sin kærlighed på.
I dag arbejder han 37 timer i et lokalt tømrerfirma, og han har allerede fået et job stillet i udsigt, når han er færdig på skolen.
Christoffer Rüsz har da også selv et bud på, hvordan man gør håndværksfag mere interessant for elever i folkeskolen.
- Man kunne overveje mere praktik i de afsluttende klassetrin fra syvende til niende klasse, foreslår han.