Bør tillidsmanden være den, der slår i bordet og kræver ændringer, når chefen behandler de ansatte urimeligt? Eller skal han være samarbejdsvillig og forsøge at se tingene fra ledelsens synspunkt?
Morten Søndergaard, fællestillidsmand for postarbejderne i Københavns Postcenter, hælder til det sidste. Tillidsrepræsentanter er nemlig ikke længere ledelsens modstandere, mener han.
"Tiden er løbet fra den type tillidsmand, der står på en kasse og råber og kræver sin ret. Nu om dage skal man i højere grad samarbejde med ledelsen, for det er sådan, man får indflydelse," siger Morten Søndergaard.
Avisen.dk har i en række artikler beskrevet, hvordan postcentret under den tidligere ledelse i årevis var præget af fyringstrusler og et barsk arbejdsmiljø, og beskriver i dag, hvordan en mangeårig tillidsrepræsentant havde et tæt forhold til den daværende ledelse. Blandt andet var han med til at udforme en stopurstest forud for en fyringsrunde.
Forræderi eller sund fornuft
Morten Søndergaard vil ikke kommentere på sagen om den konkrete tillidsmand, men vil gerne tale generelt om tillidsrepræsentanters rolle på en moderne virksomhed i krise.
En rolle, han beskriver som mere professionaliseret, og hvor man i højere grad er ledelsens samarbejdspartner end modstander, idet man på mange områder deler interesser.
"For eksempel er det i både ledelsens og tillidsfolkenes interesse, at virksomheden klarer sig godt i den globale konkurrence og tjener penge, så der bliver ved med at være arbejdspladser på virksomheden," siger Morten Søndergaard.
Han tilføjer, at man som tillidsmand får indsigt i en del fortrolige oplysninger om virksomhedens økonomi, og at ledelsen også forventer, at man har forståelse for arbejdspladsens situation.
"Det gør også, at jeg som tillidsmand tit bedre kan forstå ledelsens beslutninger, end mine kolleger kan. Hvis virksomheden er ved at gå konkurs, kan det ikke nytte noget, at man for eksempel holder på et krav om 20 kroner mere i timen. Der er det også nogle gange min opgave som tillidsmand at skabe ro og sige til kollegerne 'Kom nu, folkens, lad os lige give den en skalle'. Nogle gange må man tage nogle beslutninger, der ikke er populære blandt kollegerne. Det er der måske nogle, der ser som forræderi, mens andre synes, det er fornuftigt," siger Morten Søndergaard.
Hvor meget skal man gå med til?
Diskussionen om, hvor langt tillidsrepræsentanter skal strække sig, og hvad de skal opfordre de ansatte til at gå med til, er ikke kun aktuel i forhold til Københavns Postcenter.
For eksempel opfordrede tillidsrepræsentanter på Danish Crown sidste år kollegerne til at sige ja til en lønnedgang, selvom flertallet af de ansatte var uenige, og i en artikel i dag advarer eksperter tillidsrepræsentanter mod at have så meget forståelse for ledelsens synspunkt, at de bliver chefernes redskab til at blåstemple forringelser af arbejdsvilkår.
Er der ikke risiko for, at cheferne misbruger tillidsfolkene til at gå ledelsens ærinde?
"Det er klart, at man skal være meget bevidst om sin egen rolle, og være opmærksom på, at både kolleger og chef vil prøve at påvirke en. Cheferne kan jo have en vis interesse i at skabe en krisestemning, så man ikke kommer med for mange krav," svarer Morten Søndergaard.
Burde have samarbejdet mere
Den tidligere ledelses hårde stil blev håndteret meget forskelligt af postcentrets to hold tillidsfolk. Mens tjenestemændenes tillidsrepræsentanter sagde fra over for ledelsens behandling og sendte klager til Arbejdstilsynet og Folketinget, kørte postarbejdernes tillidsfolk med Morten Søndergaard i spidsen en mere samarbejdsvillig linje. Det mødte kritik fra nogle af de ansatte, der ønskede, at begge hold tillidsmænd stod sammen mod ledelsen.
Morten Søndergaard har imidlertid ikke fortrudt, at han ikke kørte en hårdere modstand under den gamle ledelse.
Kunne du have gjort noget anderledes for at forhindre, at det psykiske arbejdsmiljø blev så slemt?
"Jeg burde faktisk have været endnu mere imødekommende og forsøgt endnu mere at få en dialog."
Hvorfor mener du, at det havde været bedre?
"Der kommer ikke noget godt ud af, at begge parter står så stejlt over for hinanden. Så risikerer man, at modparten går helt i baglås og slet ikke vil høre på en. Man får mere indflydelse, hvis man samarbejder, end hvis man står på sidelinjen og råber," uddyber Morten Søndergaard og sammenligner det med forhandlinger mellem politiske partier i Folketinget, hvor man er nødt til at gå på kompromis, hvis man vil være med i en aftale.
Men er det ikke nogle gange på sin plads at råbe op som tillidsmand?
"Bestemt, og det har jeg også til tider gjort. Men bagefter skal man kunne sætte sig ned og lave en aftale."
Tillidsrepræsentanterne for tjenestemændene har ikke ønsket at medvirke i artiklen, men gør opmærksom på, at Morten Søndergaard kun udtaler sig på vegne af det ene hold medarbejdere.