Skæld ud og trusler om fyring. Sådan beskrives arbejdsklimaet for en del ansatte i Københavns Postcenter under den ledelse, der fungerede frem til april 2013.
Som Avisen.dk gennem flere artikler har beskrevet, fortæller både tidligere og nuværende ansatte og tillidsmænd om en autoritær ledelsesstil, der prægede centerchefen og helt ned til de nærmeste ledere.
Men også adskillige mellemledere selv bukkede under og sagde enten op eller blev sygemeldt med stress.
Det fortæller flere tidligere mellemledere, som Avisen.dk har talt med. En af dem er "Kim," der ikke ønsker at stå frem med navn.
"Vi blev presset fra oven, og så reagerede vi med at presse nedad. Det er det ældgamle princip: Far slår mor, mor slår børn, børn sparker hund," fortæller den tidligere mellemleder i Københavns Postcenter.
Høns uden hoveder
Kim beskriver, hvordan medarbejderne i afdelingen oprindeligt var engagerede, og udviklingen gik mod mere selvstyrende grupper. Men i 2008 kom en ny centerchef og i 2010 en ny produktionschef, begge med en klar holdning om, at den gamle arbejdsplads skulle effektiviseres og fornyes.
Samtidig blev Post Danmark kastet ud i privatisering, fusionering med Sverige, faldende brevmængder og finanskrise. Pludselig skulle alt rationaliseres, laves om og måles.
"Det var fair nok, at man skulle spare og effektivisere, men man havde ikke gearet hverken chefer eller medarbejdere til det. Folk rendte forvirrede rundt som høns uden hoveder," siger Kim.
"Min oplevelse var, at medarbejderne var meget villige til at ændre på ting, hvis bare de fik at vide hvorfor. Og de ville gerne hjælpe med at finde løsninger, hvis bare de fik tiden til det. Men de fik ingen af delene," fortsætter den tidligere mellemleder.
Den nye centerchef indførte, at mellemlederne hver uge skulle måles på fire forskellige parametre. Blandt andet hvor hurtigt, afdelingen blev færdig, hvor få folk, de havde klaret sig med, og hvor få, de havde givet fri.
"Men de målsætninger var bygget på en måde, så man aldrig kunne ramme alle tal på samme tid. De havde så at sige en indbygget skideballe," siger Kim.
Forsøgte at afbøde slaget
Tonen blev mere og mere hård og diktatorisk. Kim har altid gået ind for at motivere medarbejdere og inddrage dem, men der var hverken tid eller overskud.
"Ofte måtte jeg agere si for min chefs udtalelser, og jeg brugte alt min tid på at redde røven på dem under mig. Nogle perioder var det en god dag, bare ingen brød sammen," siger Kim, og fortsætter:
"Det er sket, at jeg har talt grimt til folk. Det har jeg det ganske forfærdeligt med. Jeg er ikke vant til at måtte skrige mig til resultater. Jeg er vant til at man ser hinanden i øjnene og løfter i flok. Men når man bliver presset så langt ud, stopper man med at tænke. Man pisker bare rundt og jagter fire tal."
Kim stoppede som mellemleder for et par år siden. Grunden var det hårde ledelsesklima. Han ønsker ikke at stå frem på grund af sit nuværende job. Kims rigtige navn er redaktionen bekendt.
Den omtalte centerchef og produktionschef stoppede i Post Danmark i henholdsvis foråret og sommeren 2013.
Avisen.dk har kontaktet den tidligere centerchef for at få hans forklaring. Han meddeler, at han ikke må udtale sig ifølge hans afskedigelseskontrakt. Post Danmark ønsker ikke at udtale sig om forhold, der fandt sted under den tidligere ledelse.
Hvorfor ligger postbranchen nummer sjok, når det gælder arbejdsmiljø?
Avisen.dk beskriver i en række artikler, hvordan arbejdsmiljøet i Københavns Postcenter indtil for nyligt var præget af en ledelsesstil med tvang, kontrol og frygt. Det sker på baggrund af interviews med mere end 25 nuværende og tidligere ansatte, tillidsfolk og mellemledere i postcenteret.
Journalist Eline Svendsen arbejdede selv i Københavns Postcenter indtil 2010.
Nu vælger en række medarbejdere at fortælle deres historie til Avisen.dk.
Nuværede ansatte udtaler sig anonymt af hensyn til deres jobsikkerhed, mens tidligere ansatte står frem. Alle medvirkendes sande navne er redaktionen bekendt.