Tesla spår elbilernes snarlige død i Danmark
Et flertal i Folketinget er enedes om at indfase afgifter på elbiler. Tesla tvivler dog på, at det går i EU.
Skatteminister Karsten Lauritzen, da Folketinget tirsdag åbnede for en ny politisk sæson. Han er glad for den nye aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale, der betyder en femårig indfasning af afgifter på elbiler. Men elbilbranchen spår en kort levetid for elbilen i Danmark.
Skatteminister Karsten Lauritzen, da Folketinget tirsdag åbnede for en ny politisk sæson. Han er glad for den nye aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale, der betyder en femårig indfasning af afgifter på elbiler. Men elbilbranchen spår en kort levetid for elbilen i Danmark. Foto: JAKOB JØRGENSEN/POLFOTO


- Dette er ikke en indfasning af elbiler, men en udfasning. Indfasningen betyder reelt, at næsten alle elbiler udfases med det samme, mens få har endnu et par år at leve i.

Det siger i kommunikationschefen i Tesla i Danmark, Esben Pedersen, efter et flertal i Folketinget fredag er enedes om i løbet af de næste fem år gradvist at indføre samme afgifter på elbiler som på konventionelle benzinbiler.

- Den nye afgift vil ramme moderne elbiler med lang rækkevidde som Tesla diskriminerende hårdt. Vi kommer ikke til at sælge mange biler de næste år, siger kommunikationschefen.

Esben Pedersen antyder dog, at den nye aftale, der er indgået mellem Venstre-regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale, kan blive underkendt af EU-Kommissionen.

- Vi mener, at afgiften strider mod EU-reglerne. Og vi er glade for, at den danske regering vil bede EU om godkendelse, inden den nye skat implementeres, siger han i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Tesla er en af de førende forhandlere af elbiler i Danmark og sælger elbiler i luksusklassen.

Men også hos Nissan, der er i 2014 og 2015 har solgt næstflest elbiler i Danmark, forventer man, at indførelsen af afgifter får negative konsekvenser.

- Jeg tror, det er for tidligt, at der kommer så store afgifter på det danske elbilmarked. Det vil have store konsekvenser, og hvis den fulde indfasning bliver til virkelighed, så kommer man stort set ikke til at sælge nogen elbiler, siger Nissans danske pressechef, Ann Strøby, til Politiken.

Afgiften på elbiler indfases med 20 procent i 2016, 40 procent i 2017, 65 procent i 2018, 90 procent i 2019 og til sidst 100 procent i 2020.

Indfasningen gælder for de første 800.000 af bilens indkøbspris, mens der er fuld registreringsafgift for den del af prisen, der ligger over loftet på 800.000 kroner.

Finansieringen er på plads for 2016. Pengene hentes blandt andet ved at reducere fradrag for bilradio i registreringsafgiften med 40 procent.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er glad for, at det er lykkedes at lave en bred aftale.

- Vi har fundet en løsning, hvor elbilmarkedet ikke bliver slået ihjel. Det har været afgørende for regeringen og de partier, der er med. Også at man ikke unødigt gør det meget dyrere at købe en helt almindelig bil i 2016, siger skatteministeren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.