Socialrådgivere: Politikere må påtage sig ansvaret for arbejdsmarkedet!
Politikerne må påtage sig et ansvar for at sikre, at der er arbejdspladser nok i Danmark. Det er ikke medarbejderne på jobcenterets ansvar, lyder det fra Majbrit Berlau.
- Jobcentre er et af de mest gennemregulerede områder i hele landet, hvor Christiansporg politikere har fingrene helt nede i detailregulering af, hvordan medarbejdere skal bruge deres tid, siger Majbrit Berlau.
- Jobcentre er et af de mest gennemregulerede områder i hele landet, hvor Christiansporg politikere har fingrene helt nede i detailregulering af, hvordan medarbejdere skal bruge deres tid, siger Majbrit Berlau. Foto: Scanpix/arkiv


Det socialpolitiske ikon Ole Pass kommer i dag i Ugebrevet A4 med en heftig kritik af politikernes socialpolitik i dagens Danmark. Formand for Dansk Socialrådgiverforening, Majbrit Berlau, tilslutter sig kritikken.

- Adskillige gange har politikere kommet med udfald mod medarbejderne på jobcentrene i stedet for at påtage sig ansvaret selv. Jeg synes i den grad, at politikerne må påtage sig et ansvar. Det er deres ansvar at sikre, at der er et arbejdsmarked i Danmark, hvor der er arbejdspladser nok. Det er ikke den enkelte medarbejder i jobcentrets ansvar, siger Majbrit Berlau.

Hun fortæller, at medarbejderne på landets jobcentre i højere og højere grad oplever, at de får skylden, når ledige ikke finder job. Ifølge Majbrit Berlau er problemet dog, at politikerne har skabt et miljø, hvor det er mere end almindeligt svært for socialrådgivere at udføre deres arbejde.

Bureaukrati frem for menneskelig kontakt

Majbrit Berlau oplever ligesom Ole Pass, at der er sket en mistænkeliggørelse af medarbejderne på jobcentre. Det kommer blandt andet til udtryk i det massive bureaukrati.

Medarbejdere skal nemlig udfylde formularer i en uendelighed for den enkelte klient og have flere adskillige samtaler om de samme ting for derefter at skrive de selvsamme ting ned i næsten ensartede dokumenter.

Hvis medarbejderen ikke opfylder alle bureaukratiske krav, så overholdes loven simpelthen ikke. Og spændetrøjen af papirarbejde tager tid fra den egentlige hjælp til borgeren.

- Vi har undersøgt det, og nu er tiden, som medarbejdere på jobcentre bruger på egentlig borgerkontakt, helt nede på 20 procent. Resten af tiden bruges på alt muligt andet. Det ville da være klogere at frigive tiden til, at medarbejderne kunne bruge deres faglige kompetencer på at hjælpe borgeren og få dem tættere på arbejdsmarkedet, siger Majbrit Berlau.

Majbrit Berlau oplever også, at Christiansborg-politikere ikke lader en chance gå forbi for at give jobcentrene skylden for et arbejdsmarked i krise.

- Jobcentre er et af de mest gennemregulerede områder i hele landet, hvor Christiansporg politikere har fingrene helt nede i detailregulering af, hvordan medarbejdere skal bruge deres tid. Så kan man jo ikke som poltiker bagefter stille sig op og sige, at det er jobcentrene, der er et problem, siger Majbrit Berlau.

I stedet for at pege fingre af jobcentrene og mistænkeliggøre medarbejdere for ikke at ville passe deres job og mistænkeliggøre borgere for at være dovne, mener Majbrit Berlau, at politikere bør kigge på, hvordan man fjerner byrden af papirarbejde fra jobcentrene. Så ville socialrådgivere nemlig i højere grad være i stand til at hjælpe borgerne, lyder det fra Majbrit Berlau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.