Nyt mærke lander i Coop's butikker
Supermarkederne i Coop er klar til at introducere de første 100 varer, der bærer et nyt dyrevelfærdsmærke.
Coop er klar med de første 100 varer, der bærer et nyt dyrevelfærdsmærke. Arkivfoto.
Coop er klar med de første 100 varer, der bærer et nyt dyrevelfærdsmærke. Arkivfoto. Foto: Colourbox/henri Porchier/Free


Danskerne kan snart begynde at kigge efter et nyt mærke, når de går på jagt efter varer i køledisken.

Dagligvaregiganten Coop er nemlig i løbet af næste uge klar til at sende de første 100 varer med et nyt dyrevelfærdsmærke i butikkerne.

Det vil have form som et hjerte og vil omfatte produkter inden for mælk, æg, svine-, kyllinge- og oksekød.

Ordningen træder i kraft uden om den statslige mærkning, som miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) har lovet til næste år. Her er det kun svinekød, der er i fokus.

Coop har ifølge koncerndirektør Jens Visholm valgt at lave en anden slags mærkning, fordi man ønsker at tale forbrugernes sag.

- Derfor kan vi ikke gå med på et mærke, der alene taler industriens og eksporterhvervets sag, siger han.

- Vores mærkningsordning er anderledes og vil i modsætning til ministerens skabe et mærkbart og markant løft i dyrevelfærden.

I Forbrugerrådet Tænk er der dog ikke begejstring for udsigten til hele to nye dyrevelfærdsmærker. Det fortæller vicedirektør Vagn Jelsøe.

- Vi mener dybest set slet ikke, at der er brug for et nyt mærke, siger han.

- Vi synes, at forbrugerne havde været bedre tjent med at sige, at hvis de går efter dyrevelfærd, så skal de købe friland eller økologi.

Erfaringen siger ifølge Vagn Jelsøe, at forbrugerne i hverdagens travlhed bliver forvirrede over en overflod af forskellige mærker.

- Når det er sagt, så synes vi sådan set, at Coop's mærkningsordning er et bedre bud end det nye statsmærke, siger han.

Hos Coop vil varerne kunne få mellem et og fire hjerter afhængig af de forhold, som dyrene er opdrættet under.

Det højeste antal hjerter gives til produkter, hvor niveauet for dyrevelfærd ligger ud over reglerne for både økologi og friland.

Ordningen ventes at blive udvidet til at omfatte omkring 500 varer i løbet af første halvdel af 2017.

På sigt er håbet at sende op til 1000 produkter med dyrevelfærdshjertet ud i Coop's butikker.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.