Ny Ryanair? SAS-leverandør leger med skattereglerne
Et schweizisk selskab har fundet en fed fidus med at flyve ruter for andre flyselskaber. I næste uge flyver de for SAS i Københavns Lufthavn - helt uden overenskomst. På den måde kan de bedre lege med skattereglerne, forklarer direktøren.
I foråret var der ballade om flyselskabet Ryanair, som måtte opgave at have base i København. Nu vil et schweizisk firma uden overenskomst flyve for SAS i København.
I foråret var der ballade om flyselskabet Ryanair, som måtte opgave at have base i København. Nu vil et schweizisk firma uden overenskomst flyve for SAS i København. Foto: Henning Bagger, Scanpix


Det schweiziske flyselskab PrivatAir har fundet på en god forretning. De flyver specialruter for andre flyselskaber og stiller selv med både fly, personale, brandstof og forsikring.

PrivatAir begynder fra næste uge at flyve mellem København og New York for det skandinaviske flyselskab SAS. Men akkurat som det skandaleombruste flyselskab Ryanair har de tænkt sig at gøre det helt uden overenskomst for deres ansatte, skriver branchemediet CHECK-IN.dk.

Overenskomster giver bøvl

PrivatAirs direktør Greg Thomas mener ikke, at der er grund til at involvere fagforeninger og overenskomster. I stedet forhandler selskabet - ligesom Ryanair - kontrakterne direkte med de ansatte.

- Min filosofi har altid været, at det ikke vil forbedre relationerne til vores ansatte at bringe en fagforening på bane. Fordi vi har så direkte et forhold på individuel basis, siger Greg Thomas til CHECK-IN.dk.

Direktøren mener, at fagforeninger skal repræsentere en konsensus af holdninger. Og det kan være svært, mener han.

- Vi har 100 piloter og at skabe konsensus med dem om, hvad de hver især repræsenterer, det er svært, forklarer Greg Thomas til CHECK-IN.dk.

Leg med skatteregler

Akkurat som hos Ryanair er en del af PrivatAirs forretningsmodel også at være kreative med de europæiske skatteregler. Det gør man blandt andet for at få lønomkostningerne ned.

- Fordelen er, at vi kan lave win win-situationer, der bringer vores lønomkostninger ned ved effektivt at lege med skattereglerne i Europa. Hvilken som helst gevinst vi kan få kollektivt fra skattemyndighederne, kan vi dele, siger direktøren til CHECK-IN.dk.

Legen med skattereglerne etyder blandt andet, at de ansatte selv kan vælge, om de vil have en tysk eller schweizisk ansættelseskontrakt. På den måde kan de ansatte shoppe frem og tilbage mellem landenes skatteregler.

SAS: Ingen problemer

I SAS kræver man i dag, at underleverandører skal tilbyde overenskomster for medarbejderne. Men da det krav trådte i kraft, havde SAS for længst lavet en aftale med PrivatAir.

- Det ser vi anderledes på i dag. Nu er det et krav, at vores underleverandører tilbyder overenskomster til deres medarbejdere, forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

Alligevel mener hun ikke, der er problemer hos scheweiziske PrivatAir. Arbejdemarkedet i Scheweiz er nemlig helt anderledes og har ikke tradition for overenskomster.

- Men i forhold til de vilkår, som PrivatAir tilbyder sine medarbejdere, er vores holdning, at de er i overensstemmelse med de forhold, vi tilbyder, siger Trine Kromann-Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

I PrivatAir har man ingen planer om at tegner overenskomster. Men direktøren antyder, at det måske alligevel kan blive til noget.

- Vi kan ikke nægte, hvis vores ansatte vil have en fagforening. Så må jeg krydse den bro, siger direktør Greg Thomas til CHECK-IN.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.