RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Lang næse til Ryanair: Ansatte i flyvebranchen strømmer til fagforening
Den irske luftgigant kæmpede sidste forår og sommer en hård kamp mod fagbevægelsen. Nu strømmer de ansatte i luftfarten til fagforeningen FPU. I 3F og HK mærker man også solid opbakning i lufthavnen.
Ryanairs personalechef Eddie Wilson (på billedet) håbede sammen med topchef Michal O'Leary, at han kunne knække de danske fagforeninger. Sådan gik det ikke. Nu strømmer blandt andet stewardesser til den lille fagforening FPU.
Ryanairs personalechef Eddie Wilson (på billedet) håbede sammen med topchef Michal O'Leary, at han kunne knække de danske fagforeninger. Sådan gik det ikke. Nu strømmer blandt andet stewardesser til den lille fagforening FPU. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen


Åndssvage danske model. Åndssvage danske fagforeninger. Sådan rasede irske Ryanairs topchef Michael O'Leary, da han i september sidste år blev interviewet af Avisen.dk.

Men de danske piloter, stewarder og stewardesser deler tilsyneladende ikke den kontroversielle irers synspunkter. Medlemmerne strømmer nemlig til den lille fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU), som var centrum i konflikten mod Ryanair. 

Siden Ryanair i oktober 2014 proklamerede deres planer for en base i København, er FPU's medlemstal nemlig steget med hele 31 procent, og den lille fagforening nærmer sig således 1.300 medlemmer blandt især piloter og kabineansatte.

Ud i verden

Medlemsfremgangen glæder FPU's formand, Thilde Waast, som i foråret duellerede med den irske luftgigant i Arbejdsretten. Hun forklarer, at fremgangen især skyldes, at fagforeningen er blevet bedre til at komme ud og møde de ansatte. 

- Vi har gjort et gennemgribende arbejde for at genopfinde os selv som organisation. Vi skal ikke bare sidde på kontoret og vente, men ud og vise, hvad vi kan, siger Thilde Waast til Avisen.dk.

- Det er er blevet tydeligere, hvad vi er for et fællesskab, og hvad vi kæmper for.
Thilde Waast, formand for FPU

Ryanair gav medvind

En anden forklaring på medlemsvæksten skal findes hos Ryanair. Selvom det nok ikke ligefrem var meningen, har det kontroversielle flyselskab indirekte været med til at give fagforeningen medvind. På grund af konflikten har både de ansatte i luftbranchen og resten af danskerne nemlig kunne se, hvad man skal bruge en fagforening til, mener Thilde Waast.

- Ryanair-sagen har gjort os mere synlige. Det er er blevet tydeligere, hvad vi er for et fællesskab, og hvad vi kæmper for. Dem, der er tøvende, kan bedre se værdien af at være med i fagforeningen nu. Det har gjort det meget lettere at hverve nye medlemmer, siger hun.

Der var dømt røde faner og kampgejst, da fagbevægelsen og Ryanair i sommer tørnede sammen i arbejdsretten.Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix.

Stolte HK'ere i lufthavnen

Det er dog ikke kun personalet i flyene, der har kunne mærke opbakning efter Ryanair-sagen. Det fortæller René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, som blandt andet organiserer de ansatte, der tjekker billetter, tager imod bagage og tjekker passagererne ind.

- Vi organiserer allerede mere end 90 procent, så vi har næsten alle med. Men vi mærker generelt en større opbakning fra vores medlemmer og en stolthed over at være i fagforeningen, mener René Knudsen.

Han oplever også, at det er blevet lettere at formidle grundidéen bag det at være i fagforening.

- Det har gjort det lettere for os at få fortalt den store historie om, hvad vi er til for, hvad vi kæmper for og hvorfor vi er vigtige, mener René Knudsen.

- Det var Ryanair, der bød op til dans, og så måtte vi jo tage konflikten. Men det er dejligt at se medlemmernes opbakning.
Henrik Bay-Clausen, formand i 3F Kastrup

3F: Godt med opbakning

Den samme oplevelse har man i 3F Kastrup, som rummer et væld af medlemmer, der blandt andet arbejder med catering, brand og redning, bagage og transport. 3F Kastrup organiserer allerede tæt på alle lufthavnsansatte indenfor deres område, så medlemstallet kan ikke stige meget mere. Men ligesom i HK har armlægningen med den irske kæmpe haft medlemmernes opbakning.

- Det blev vist tydeligt af vores medlemmer, som var meget aktive under konflikten. Vi mærker generelt en stigende aktivisme og en større tilstrømning til fagforeningskurser. Vi oplever også en større respekt fra arbejdsgiversiden. De har set, at vi er nogle, der er relevante at snakke med, siger formand Henrik Bay-Clausen.

Han er glad for den opbakning, som både 3F og andre fagforeninger har mærket.

- Det var Ryanair, der bød op til dans, og så måtte vi jo tage konflikten. Men det er dejligt at se medlemmernes opbakning, siger Henrik Bay-Clausen.

Ryanair-konflikten

Det irske flyselskab Ryanair annoncerer i oktober 2014, at de vil etablere en såkaldt base i København. Selskabet er ofte blevet beskyldt for at have problematiske løn- og arbejdsvilkår for deres ansatte.

Flyvebranchens Personale Union, som er en del af Serviceforbundet, meddeler 7. januar 2015, at de ønsker overenskomst for de af Ryanairs ansatte, der skal arbejde på selskabets nye base i København. Det afviser Ryanair. 

3. februar 2015 varsler FPU og Serviceforbundet konflikt, mens Ryanair slet ikke vil anerkende, at det er lovligt. Samme dag anmoder hovedorganisationen LO, som FPU og Serviceforbundet er en del af, om at Arbejdsretten anerkender, at en konflikt er lovlig. 

Den 26. marts åbner Ryanair-basen i København, mens der endnu ikke er afklaring om sagen i Arbejdsretten.

Først den 1. juli 2015 fastslår Arbejdsretten, at Serviceforbundet og dermed FPU kan iværksætte en konflikt mod Ryanair. To dage senere meddeler Ryanair, at de lukker den københavnske base.

15. juli 2015 melder Ryanair, at man også lukker basen i Billund.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.