Fredag 10. oktober styrtede en portugisisk betonarbejder ned i en dyb skakt på metrobyggepladsen ved Sønder Boulevard på Vesterbro i København.
Det har fået Arbejdstilsynet til at udstikke tre strakspåbud til hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) og et strakspåbud til Metroselskabet, som er bygherre på milliard-projektet.
Det fremgår af en rapport, som Avisen.dk har fået aktindsigt i.
"Det er en nedstyrtningsulyke, og dermed er den særligt alvorlig. Det kunne være endt rigtig, rigtig skidt," siger Karsten Bach Christensen, tilsynschef i Arbejdstilsynet.
LÆS OGSÅ: Ny alvorlig metro-ulykke: Portugiser faldt dyb i skakt
Manglede koordinering af arbejdet
Den portugisiske arbejder var ved at fjerne en midlertidig trappe fra stedet, hvor han faldt ned, har CMT oplyst til Avisen.dk.
Inden ulykken var der blevet fjernet ni støbetårne i skakten på Sønder Boulevard, fordi arbejdet var færdigt. Et tiende støbetårn blev fjernet, selvom der stadig foregik arbejdet på dækket, som støbetårnet understøttede.
Det var i den forbindelse at den portugisiske metroarbejder styrtede 6-10 meter ned. Arbejderen har brækket adskillige knogler, men er uden for livsfare, har hovedentreprenøren CMT oplyst.
"Hvis den understøtning, der skulle være på plads, havde været der, så var ulykken ikke sket," siger Karsten Bach Christensen.
Han peger på, at ulykken skete, fordi koordineringen mellem to vikarbureauer, der arbejdede i skakten, har svigtet undervejs.
Få styr på vikarerne
Derfor får hovedentreprenøren, italienske CMT, nu en alvorlig påtale fra Arbejdstilsynet, for CMT har ansvaret for det arbejde, der bliver udført af vikarbureauerne på byggepladsen.
Ifølge den rapport, som Avisen.dk har fået aktindsigt i, har CMT ikke sikret sig ordentligt, at de forskellige firmaer på byggepladsen fik koordineret deres arbejde. De har heller ikke instrueret de ansatte godt nok i at arbejde på flugtvejstårnet, og det udløser samlet tre strakspåbud fra Arbejdstilsynet.
CMT kan endnu ikke komme ind på, præcist hvad de vil gøre for at imødekomme strakspåbuddene fra Arbejdstilsynet. Men procedurerne er helt, som de skal være, siger Jens Munch, kommunikationschef for CMT. De bliver nu indskærpet over for medarbejdere og firmaer på byggepladsen.
"Vi skal ikke ind og lave om på noget. Reglerne er der. Vi må bare konstatere, at der er nogen, der har fejlet. Så går vi ind som arbejdsgiver og løfter en pegefinger," siger Jens Munch.
Han konstaterer, at ulykken formentlig er sket på grund af en menneskelig fejl – kommunikationen er gået galt.
Ifølge Arbejdstilsynets rapport tales der italiensk, portugisisk og engelsk på byggepladsen. Det er en naturlig del af vilkårene på europæiske arbejdspladser, siger Jens Munch.
”Hvis der står et polsk hold i den ene ende af skakten og et portugisisk hold i den anden, så sørger vi for, at der er koordinatorer, som kan kommunikere med hinanden.”
Kan føre til politianmeldelse
Den portugisiske betonarbejder er ansat af det irske vikarbureau ICDS.
Avisen.dk har været i kontakt med ICDS, som oplyser, at den tilskadekomne er blevet flyttet til et hospital i Portugal. Det er ikke til at sige, hvornår han kan arbejde igen, men et forsigtigt bud lyder på om et halvt år.
ICDS har omkring 360 personer arbejdende for CMT på metrobyggeriet.
Arbejdstilsynet oplyser, at deres jurister vil undersøge baggrunden for ulykken. Hvis sikkerheden har været alt for dårlig, vil de rejse en straffesag.
I så fald er det ikke første gang. 38 gange siden 2012 har Arbejdstilsynet politianmeldt et metrofirma på grund af en alvorlig overtrædelse af arbejdsmiljøloven.