Løbeeksperter: Sådan løber du i sommervarmen
Det kan være rart at løbe under solens varme stråler, men du kan også hurtigt blive overophedet eller dehydreret.
Klæd dig lyst og luftigt og sørg for at drikke nok vand, når du løber om sommeren.
Klæd dig lyst og luftigt og sørg for at drikke nok vand, når du løber om sommeren. Foto: Colourbox/Nick Velichko/free


Solen bager, du kan mærke huden brænde, og sveden svier i øjnene.

En løbetur om sommeren er en del anderledes, end når sneen falder, eller bladene bliver grønne.

- De første dage i varmen er de værste. Mange kender det fra badeferier, hvor de første dage er ulideligt varme, men hvor man vænner sig til varmen til sidst. Det er det samme, når man løber. Men man skal tage det lidt med ro i starten og ikke træne så hårdt, som man plejer, siger Brian Dåsbjerg, stifter og ejer af Danish Sports Academy, til Ritzau Fokus.

Varmen giver også en udfordring, når det kommer til at få nok vand.

- Den kraftige varme er en udfordring for folk, særligt når man skal løbe lidt længere, for man sveder noget mere, end man gør i forår- og efterårsperioderne. Man dehydrerer let, når man løber de længere ture på halvanden eller to timer, siger Peter Ebro, løberådgiver hos Løberen, til Ritzau Fokus.

Derfor er det vigtigste, at man holder væskebalancen stabil.

- Det vigtigste er få drukket ordentligt inden, man skal ud at løbe, undervejs og når man er færdig. Det er en meget individuel ting, hvor meget man skal drikke, som afhænger af, hvor tung man er, og hvor meget man sveder, siger han.

Man kan veje sig før og efter sin løbetur for at se, hvor meget væske man har tabt - og så drikke tilsvarende næste tur. Man kan også tjekken farven på sin urin, som skal være en klar farve, før man løber. Hvis det er mørkegult, er det tegn på dehydrering.

De to eksperter forklarer, at væskeindtaget er det sværeste for folk, når de skal løbe om sommeren, fordi man netop sveder så meget. Og derfor er det utroligt vigtigt, at man har den rigtige påklædning på.

- Rigtig mange klæder sig i alt for meget tøj, når de er ude at løbe om sommeren. Og en af de ting, der kan have fatale konsekvenser er, hvis man overopheder og får et hedeslag, siger Brian Dåsbjerg fra Danish Sport Academy.

Han forklarer, at mange tager en kasket på for at skygge for solen, og selvom idéen er god, kan den give problemer for mange. For hvis man bruger en almindelig kasket, der ikke er svedtransporterende, bliver hovedet meget hurtigt varmet op, når man løber. Derfor skal man vælge en, man kan få luft igennem.

Peter Ebro fra Løberen er enig i, at påklædningen er vigtig, når man snører løbeskoene og tonser ud i varmen.

- Det handler om at have noget tøj på, der er let, ventilerende og ordentligt svedtransporterende. Hvis man bare løber i en bomuldstrøje, så kommer man ikke af med fugten. Man skal have en tør fornemmelse på kroppen, siger han.

Hvis du får det dårligt på løbeturen, er det vigtigt at du stopper og søger skygge og køler ankler, håndled og hoved ned.

 

Fakta: Sådan løber du i sommervarmen

- Undgå at løbe, mens solen står højest på himlen, det vil sige mellem klokken 12 og 15. Selvom du løber før 12 eller efter 15, er det en god idé at bruge solcreme. Brug også solbriller og eventuelt en speciel løbekasket, så du skærmer for solen og beskytter øjnene.

- Giv kroppen lov til at vænne sig til varmen, før du giver den gas. Du kan eventuelt køle hovedet og hænder af ved vandhaner eller med is, så du ikke overopheder. Klæd dig lyst og luftigt, så tøjet ikke klæber til kroppen eller bliver varmet for meget op af solen.

- Når du løber i sommervarmen, er det vigtigt at få nok væske. Du skal som udgangspunkt drikke mellem en halv og en hel liter vand i timen, alt efter hvor meget du sveder, og hvor varmt det er. Det er bedre og mere behageligt for maven at drikke lidt ad gangen over flere gange end at sluge en halv flaske på én gang. Sørg for at din væskebalance er i orden, før du løber.

- Du kan tage vand med på turen på flere forskellige måder. Du kan eksempelvis holde flasken i hånden, stille flasken et sikkert sted på ruten og løbe i runder, så du når forbi flasken flere gange, løbe sammen med en ven eller veninde, der cykler ved siden af og bærer flasken for dig eller undersøge, hvor der er offentlige vandhaner og toiletter på din rute.

Kilde: Peter Ebro/Løberen

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.