Her er 5 gode grunde til at ELSKE bananer
Er du ikke helt vild med den gule frugt, så læs med her og bliv overbevist om, hvorfor du glad og tit bør spise bananer.
Er du ikke helt vild med den gule frugt, så læs med her og bliv overbevist om, hvorfor du glad og tit bør spise bananer.
Er du ikke helt vild med den gule frugt, så læs med her og bliv overbevist om, hvorfor du glad og tit bør spise bananer. IRIS/Scanpix.


Er du glad for bananer, så skal du endelig blive ved med at gnaske løs på dem, for frugten er fyldt med gode egenskaber så som fibre og mineraler. Og så kan de hjælpe dit helbred til at blive endnu bedre, skriver news.health.com.

Se de 5 bedste fordele her, ifølge ernæringsekspert Cynthia Sass:

Den letter maveproblemer

Har du bøvl med fordøjelsen, så kan bananer være et godt middel mod det. I det hele taget kan bananer afhjælpe flere maveproblemer, forklarer Cynthia Saas.

En medium banan indeholder omtrent 3,1 gram fibre, som er både opløselige og uopløselige, hvilket kan hjælpe med både at lette fordøjelsen og lindre forstoppelse. Og har du diarré, så vil en banan også kunne hjælpe dig tilbage til en normal tilstand.

-Bananer neutraliserer surhedsgraden i maven og hjælper med at mindske irritation, siger Cynthia Saas, der også påpeger, at en banan kan hjælpe mod mavesår og halsbrand.

Disse fem madvarer er meget udskældte. Bliv klogere på om der er noget om snakken eller om du roligt kan spise dem. Læs mere på soendag.dk

Den skaber gode bakterier

I yoghurt og andre fødevarer findes den ’gode’ bakterie probiotika, der hjælper på fordøjelsen. Det gør præbiotika, som er en kulhydrat, også, og det findes i bananer. Præbiotika kan ikke fordøjes af den menneskelige tarm, men er stadig gode for os, da de leverer nærring til den probiotika, du får fra yoghurt. 

-De hjælper de gode probiotika med at vokse, siger ernæringsekspert Cynthia Sass, og det er altså netop dette sammenspil, der vil give dig en sund tarm.

Vidste du, at tomater ikke skal i køleskabet – tjek hvilke grønsager og frugt, der skal og ikke skal køles på soendag.dk


Den kan erstatte energi-drikke

Det er meget populært at drikke diverse opkvikkende og opløftende ting efter træning, men du behøver slet ikke andet end naturens egne midler, siger Cynthia Sass. En banan er nok og de er sågar pakket med flere nærringsstoffer end en energidrik. 

Du får med en banan ikke bare energi, du får også kalium, som regulere muskelsmerter, naturlige sukkerstoffer og antioxidanter. 

Den kan øge dit stofskifte

Bananer er en god kilde til stivelse, der findes i kulhydratrige fødevarer, og det kan ifølge Cynthia Sass hjælpe dig med at holde den slanke linje. Det sker blandt andet, fordi din krop skal nedbryde stivelsen, og det gør den langsomt samtidig med at den holder din appetit nede. 

Den holder dit blodtryk i skak

Der er et naturlig høj indhold af kalium i bananer, og det hjælper med at regulere dit blodtryk. 

-Det udløser nyrerne til at frigive overskydende natrium og den væske, som kroppen ellers holder fast på, siger Cynthia Sass.

Bananer kan altså hjælpe dit blodtryk og samtidig dit hjerte, så du skal ikke holde igen med at spise den søde frugt.

Af Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.