Taxikrig
Forsikringsbombe: Uber-chauffører risikerer kæmperegning
Uber-chauffører risikerer en kæmperegning, hvis de ikke skifter til en erhvervsforsikring.
Hvis en Uber-passager kommer til skade og for eksempel mister synet i et biluheld, hvor chaufføren har skylden, kan det blive dyrt for chaufføren.
Hvis en Uber-passager kommer til skade og for eksempel mister synet i et biluheld, hvor chaufføren har skylden, kan det blive dyrt for chaufføren. Foto: Scanpix/arkiv


Forsikringsbranchen kræver, at Uber-chauffører skifter fra privat bilforsikring til en erhvervsforsikring, som er væsentligt dyrere. Chauffører, der undlader, risikerer kæmperegning, hvis der sker skader, skriver Fagbladet 3F.

Det er bilejerens pligt at informere sit forsikringsselskab, hvis vedkommende kører erhvervskørsel, oplyser kommunikationschef i Topdanmark Jens Langergaard. Hvis en Uber-passager kommer til skade og for eksempel mister synet i et biluheld, hvor chaufføren har skylden, kan det blive dyrt for chaufføren.

- Hvis det viser sig, at ulykken skete under erhvervskørsel, uden at chaufføren havde sit køretøj erhvervsforsikret, så laver vi regres på den udgift - eller dele af den - selskabet har haft til skaden hos den tilskadekomne, siger Jens Langagergaard.

Både Topdanmark og Alka har haft meget få henvendelser fra Uber-chauffører.

- Bedste bud er 10-15 henvendelser. At der ikke er flere, er måske udtryk for, at vores kunder ikke er særlige opmærksomme på de udfordringer, der kan være forsikringsmæssigt, hvis de ikke sørger for at få den del på plads med forsikringsselskabet, inden de begynder at køre Uber, siger kommunikationsdirektør i Alka Lise Agerley.

Alka tager i øvrigt stilling til, om selskabet ønsker at fortsætte forsikringsforholdet med den pågældende kunde, hvis kunden kører for Uber, oplyser hun.

For kunder hos forsikringsselskabet Tryg skal indtjeningen være over 21.000 kroner om året, før selskabet kræver, at bilen indregistreres til erhvervsmæssig befordring.

- Er bilen ikke korrekt indregistreret og forsikret, vil der være tale om fareforøgelse og pro rata beregning for både ansvar- og kaskokrav, siger pressemedarbejder Susanne Lindhage.

Ifølge Ubers danske hjemmeside er der angiveligt "Forsikring fra start til slut" for Uber-chauffører. "Fra afhentning til aflevering er alle ture i verden dækket af en forsikring, der beskytter passagerer, chauffører og alle andre på vejen", står der.

- Om Uber har en egen ordning eller ej har ingen indflydelse på pligter og krav til vores bilkunder og efterfølgende skadebehandling, hvis en af vores kunder får eller forvolder en skade, der anmeldes til os, siger kommunikationschef i Topdanmark Jens Langergaard.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.