Taxikrig
Priskrig: Uber får taxiselskab til at sænke prisen med 25 procent
Taxi 4x27 i København vil ikke sidde og se på, at Uber "stjæler kunderne". Selskabet sænker fra 1. maj prisen med 25 procent i bestemte perioder.
Taxi 4x27 i København går nu i priskrig mod Uber, som er blevet en hård konkurrent. 
Taxi 4x27 i København går nu i priskrig mod Uber, som er blevet en hård konkurrent.  Foto: Iver Houmark Andersen og Thomas Lekfeldt/Scanpix.


Med over 1.000 biler kørende rundt i Storkøbenhavn er Uber blevet en alvorlig konkurrent for taxiselskaberne. Så alvorlig at Taxi 4x27 nu prøver at gå i priskrig med Uber.

Selskabet skærer fra 1. maj en fjerdedel af prisen i bestemte takstperioder. Det oplyser direktør Thomas R.B. Petersen til Avisen.dk. Han er leder af bestilingskontoret, hvis fulde navn er Taxi 4x27 Amager-Øbro.

- Fra 1. maj går vi i priskrig med Uber. Vi sætter taksterne ned med 25 procent på bestilte taxier på den såkaldte kilometertakst 1, oplyser Thomas R.B. Petersen, og fortsætter:

- Det vil sige, at prisen på en kilometers kørsel falder fra 15,25 kroner til 11,44 kroner. Dog med undtagelse af myldretiden kl. 7 til 9 og 15 til 17.

Han vil ikke sidde med hænderne i skødet og se på, at Uber stille og roligt tager kunder fra Taxi 4x27, der i dag har 250 hyrevogne tilknyttet. 

- Det er ikke kun på grund af Uber, vi sætter prisen ned. Men vi kan naturligvis ikke leve med, at de stjæler kunderne, siger Thomas R.B. Petersen til Avisen.dk.

Priserne er alligevel på vej ned

Taxi 4x27 sætter også prisen ned som følge af, at selskabet venter øget konkurrence i fremtiden. 

- Jeg tror, at der kommer en ny taxilovgivning, som vil skærpe priskonkurrencen. Og den situation vil vi gerne være forberedt på, forklarer Thomas R.B. Petersen. 

I Folketinget er man blandt andet på grund af Ubers indtog ved at varme op til en revision af taxi-lovgivningen. En række af partierne er meget opsat på at skabe mere konkurrence mellem selskaberne. 

Lige vilkår, tak 

I morgen, tirsdag, kører der retssager mod seks Uber-chauffører i Københavns Byret. Her håber Thomas R.B. Petersen, at chaufførerne bliver dømt. Han synes, at konkurrencen mellem de etablerede taxiselskaber og Uber er meget unfair. 

- Vi vil gerne konkurrere med Uber, men det skal være på lige vilkår.

- Det er jo nemt nok for Uber at holde priserne nede, når deres chauffører selv skal angive, hvad de skal betale i skat af deres indtægter. Og de kan slippe afsted med at blæse på taxi-lovgivningen i forhold til forsikring og andre krav, siger Thomas R.B. Petersen.

Taxiråd vil gerne konkurrere

I dag er der fastlagt maksimale priser for taxiture i Danmark. Imens kan Uber helt selv fastlægge deres priser efter udbud og efterspørgsel. Blandt andet kan Uber hæve priserne drastisk, når efterspørgslen er stor, for derved at tiltrække flere chauffører til et område.

Det er ikke fair konkurrence, mener Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd.

- I Dansk Taxi Råd så vi gerne, at der kom en fri priskonkurrence. Men som situationen er lige nu, konkurrerer vi ikke på lige vilkår, siger Trine Wollenberg.

Hvis selskaberne selv kan bestemme priserne, kan der komme flere taxiprodukter på hylderne, siger Trine Wollenberg.

- Friere konkurrence er ikke kun, at prisen kan gå ned, men også at den kan gå op. Det kan for eksempel være ved at give mulighed for særlige ekstraydelser som en særligt pæn bil, bestemte typer garantier eller specielle taxier til børn. Det er meget svært at tilbyde med den prisstruktur, vi er underlagt i dag, mener Trine Wollenberg.

Læs Avisen.dk's artikler om Uber her.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.