Facebooks angreb kan være livstruende for billetbranchen
Facebooks udfordring af billetbranchen er alvorlig og kan være livstruende for branchen, siger ekspert.
Frem over vil Facebook gøre det muligt for sine brugere at købe billetter direkte gennem Facebooks app. Det kan blive livstruende for de portaler, som i dag sælger blandt andet koncert- og teaterbilletter, siger ekspert.
Frem over vil Facebook gøre det muligt for sine brugere at købe billetter direkte gennem Facebooks app. Det kan blive livstruende for de portaler, som i dag sælger blandt andet koncert- og teaterbilletter, siger ekspert. Foto: Colourbox/Free


Det kan vise sig at blive ganske alvorligt for billetportaler, at Facebook har besluttet, at brugere frem over skal kunne købe blandt andet koncertbilletter direkte gennem Facebooks app.

Det vurderer rådgiver og ekspert i disruption, Tune Hein.

- Det vil altid være meget alvorligt, når en stærk spiller som Facebook går ind. Dels fordi de har store økonomiske kræfter, og fordi de har en meget stor distribution i et hug, siger Tune Hein.

Facebook er det måske vigtigste medie for artister og kunstnere, der gerne vil gøre reklame for deres arbejde. Men hidtil har brugere været nødt til at klikke ind på en anden hjemmeside for at købe billetter til koncerter, messer, udstillinger og lignende.

Nu vil Facebook overtage det marked. Med et fagudtryk kaldes det disruption og dækker over en hurtig og livstruende ændring af et selskabs eller en branches markedsvilkår.

Nogle af de bedst kendte eksempler på begrebet er Uber, som har vendt op og ned på hele taxabranchen, eller Airbnb, der har udfordret hotelmarkedet med millioner af nye overnatningsmuligheder.

- Billetbureauerne, hvor du køber billetter online, har selv tidligere disruptet de fysiske billetkontorer, billetlugerne, siger Tune Hein.

- Disruption er ikke hokuspokus. Man kan give sig selv den udfordring at tænke over, hvordan man selv kan lave en dobbelt så god brugeroplevelse og hælde noget innovation ind i sit produkt, mens man samtidig gøre det billigere, siger han.

Tirsdag oplyste talsmænd for Facebook, at det sociale medie allerede i næste uge vil koble sig op på billetportalerne TicketMaster og Eventbrite.

I første omgang vil den nye funktion kun gøre sig gældende for en række amerikanske begivenheder, men i længden vil den blive gjort global.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.