Mens solen skinner udenfor, sidder landets 9. klasser mandag i lige rækker indenfor og sveder over den danske stil til afgangsprøven.
Årets elever har fået en måneds mindre undervisning end tidligere elever i 9. klasse på grund af lærerkonflikten, og det vil afspejle sig i afgangsprøverne, mener professor Niels Egelund Danmarks Pædagogiske Universitet.
Han forudser, at årgangen under ét vil klare sig markant dårligere end tidligere årgange.
- Det vil være mærkeligt andet, end at resultatet bliver dårligere i fag som færdighedsregning, der kan bedømmes på en guldvægt. Det bliver sværere at måle, når det handler om dansk stil, siger han.
Nogle kommuner - blandt andet Kolding Kommune - besluttede straks efter lærerkonfliktens ophør kun at undervise kommunens 9. klasser i eksamensfagene, men langt fra alle kommunerne har kompenseret eleverne for den manglende undervisning.
- Der er ingen, der har et samlet overblik over, hvilke kommuner der har givet kompensationstimer. Men det er min fornemmelse, at det ikke drejer sig om ret mange kommuner, siger Niels Egelund.
Ministeriet for Børn og Undervisning har meddelt, at når eksamensopgaverne skal rettes, må der ikke tages hensyn til, at eleverne har haft færre undervisningstimer end årgangen normalt har.
- Når det er meldt officielt ud, så kan der ikke tages hensyn, når eksamensopgaverne skal rettes, siger Niels Egelund.
De mundtlige prøver ligger i perioden 3. juni til 26. juni.
/ritzau/