Avisen.dk kan i dag, lørdag, fortælle, hvordan den amerikanske kørselstjeneste Uber har fået hjælp fra det offentlige til at etablere sig i Danmark, alt imens virksomheden er politianmeldt af Trafikstyrelsen, ligesom virksomhedens chauffører bliver sigtet af Københavns Politi.
Hjælpen er kommet fra Invest in Denmark, som er en del af Udenrigsministeriet, og fra fonden Copenhagen Capacity, som i høj grad er finansieret af skattekroner fra borgerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Beder om afklaring hos Rigsadvokaten
Direktør i Copenhagen Capacity, Claus Lønborg, pointerer over for Avisen.dk, at fonden arbejder upolitisk, ikke yder økonomisk støtte og hjælper alle virksomheder, der overvejer at etablere sig i hovedstadsområdet.
Men nu vil virksomheden have klarhed over, om Uber er lovligt eller ej.
- Vi har ikke noget konkret samarbejde med Uber lige nu. For at der ikke skal sås tvivl om et eventuelt fremtidigt samarbejde, har vi rettet henvendelse til Rigsadvokaten og bedt dem forholde sig til, om Uber er en ulovlig virksomhed. Indtil det er afklaret, må vi betragte dem som en lovlig virksomhed, siger direktør Claus Lønborg.
Amerikanske Uber kom i 2014 til København. Virksomheden faciliterer, at kunder gennem en app til smartphones kan samles op af en privat bilejer og køre dem til en aftalt destination.
Hos Uber betragter man tjenesten som en platform for samkørsel, som under visse forudsætninger er lovligt i Danmark.
Men i taxabranchen betragter man tjenesten som ulovlig piratkørsel. Den vurdering deler Trafikstyrelsen, som i 2014 politianmeldte Uber. Samtidig er mindst 24 personer, som kørte for Uber, blev sigtet af politiet for brud på taxaloven og taxabekendtgørelsen.
UDVID
Politiker: Kalder på handling fra Christiansborg
Sagen om Copenhagen Capacitys hjælp til Uber har også været diskuteret i fondens bestyrelse på et møde fredag. Det fortæller Lars Gaardhøj, som er næstformand i bestyrelsen og socialdemokratisk medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden.
- Personligt og politisk har jeg nogle reservationer i forhold til Uber ud fra det, jeg hører i medierne. Men Copenhagen Capacity er sat i verden for at hjælpe virksomheder, så længe de ikke er ulovlige, forklarer Lars Gaardhøj.
Regionspolitikeren mener, at hele sagen kalder på, at politikerne på Christiansborg skrider til handling. Den nuværende lovgivning har nemlig svært ved at forholde sig til en verden med nye, digitale tjenester som for eksempel Uber.
- Lige nu er der masser af taxachauffører og vognmænd, der føler sig udfordret. Man skal ikke være bange for konkurrence, men det skal ske på lige vilkår. Det kan man jo godt betvivle, om der er, når taxabranchen er super-reguleret, mens man hos Uber bare kan komme med en bil og begynde at køre. Det kalder på løsninger fra Christiansborg, siger Lars Gaardhøj.
Uber: Vi er inden for lovens rammer
Det har ikke været muligt at få Uber til at stille op til et interview. I en mail betoner Uber imidlertid, at de selv mener, at de opererer inden for lovens rammer.
- Vi er uenige i anklagerne, og det er vores klare opfattelse at vi opererer indenfor rammerne af dansk lov. Det skal også stå helt klart, at vi som selskab betaler alle lovpligtige skatter og afgifter i alle de markeder, vi opererer på, også i Danmark, skriver Uber i en mail til Avisen.dk.
Selskabet mener samtidig, at det er behov for en reform af samkørsel og taxakørsel.
- Vi er dog også af den opfattelse, at rammebetingelserne for taxa er forældede, og vi støtter op om de mange opfordringer til reform, ikke blot af delekørsel, men også på taxaområdet, skriver Uber.