- Det er logisk for enhver, at det ikke passer.
Så markant er reaktionen fra gruppeformand for 3F's transportgruppe Jan Villadsen på en udmelding fra Ubers danske direktør, Mathias Thomsen.
I et interview med Avisen.dk siger direktøren for samkørselstjenesten, at han ikke vurderer, Uber stjæler kunder fra de etablerede taxaselskaber i nævneværdigt omfang.
Men det er altså langt fra virkeligheden, mener Jan Villadsen.
- Når man tilbyder en tjeneste på den her måde og til en pris, som Uber gør, så er det jo klart, at man tager nogle af de kunder, der er, siger han til Avisen.dk.
Gruppeformanden understreger i samme åndedrag, at de billige priser kun kan lade sig gøre, fordi Uber ifølge ham ikke følger moms- og skattereglerne og undgår de krav om forsikringer, der stilles til de etablerede taxa-selskaber.
Tvivler på, de betaler skat
Uber-chaufførerne har ifølge lovgivningen pligt til at betale skat af de penge, de tjener. Og ifølge direktør Mathias Thomsen skriver chaufførerne under på, at de vil gøre det, når de indgår serviceaftale med Uber.
Men Jan Villadsen har ikke meget tillid til, at de private chaufførere hos Uber rent faktisk betaler skat.
- Uber er piratkørsel på fuldstændig lige linje med alt, hvad der har været piratkørsel tidligere. Den eneste forskel er, at nu gør man det på en app. Jeg tror ikke, at dem, der kørte piratkørsel tidligere, opgav noget til skat. Så hvorfor skulle de her gøre det? De er hverken registreret eller ansat nogle steder. Hverken skattevæsnet eller andre myndigheder kan tjekke det, siger han.
Mathias Thomsen erkender, at Uber ikke kan tjekke, om chaufførerne betaler skat, men at de får den nødvendige information.
- Alle, der vil køre for Uber, møder vi og fortæller, at de har pligt til at betale deres skat. Samtidig har vi været i dialog med SKAT, som har lavet en hjemmeside, der fortæller om, hvad man skal gøre, når man kører for platforme som Uber. Den henviser vi også til, siger Mathias Thomsen til Avisen.dk.
Men det batter ingen steder, mener Jan Villadsen, som i stedet har et andet forslag til direktøren.
- Hvis han virkelig ville gøre noget, kunne han jo bare indberette, hvor meget han udbetaler til hver enkel chauffør – oprette dem med et CPR-nummer og fortælle skat, hvor meget de har fået, siger han.
Uber skal ikke blande sig i lovgivningen
På trods af den megen kritik, Uber har mødt herhjemme, har samkørselstjenesten ikke tænkt sig at rette ind efter den eksisterende lovgivning på området. Tværtimod er Uber gået til kamp for at få frisket reglerne op til en tid, hvor en køretur kan bestilles med et par klik på smart-phone.
Mathias Thomsen foreslår blandt andet en ny ramme, hvor man ”pålægger formidleren af transporten - det kunne være Uber - nogle pligter til at sørge for, at dem, der kører, lever op til forskellige krav, man er blevet enige om.”
Ifølge Jan Villadsen bør Uber dog holde sig langt væk fra at blande sig i lovgivningen og kravene til taxakørsel i Danmark. Samtidig minder han om, at branchen allerede gennem længere tid har været i gang med blandt andet at kigge på, hvordan man kan fornye selskabs- og forretningskonstruktioner.
- Der er ikke noget nyt i det her. Han prøver på at gøre pirattaxaer legalt, fordi det foregår på en smartphone, og så vil han have lavet lovgivningen om. Det er jo vrøvl og helt hen i vejret. Man har kunnet bestille en taxa via sin smart-phone længe før Uber kom til Danmark, siger han.