Taxikrig
Taxachaufføren Saeed: Uber skal følge samme regler som os andre
Taxachaufføren Saaed Shah har ikke noget imod Uber, men synes, at de skal konkurrere på lige vilkår med taxabranchen.
Taxachaufføren Saeed Shah demonstrerer mod Uber, som han mener er konkurrenceforvridende.
Taxachaufføren Saeed Shah demonstrerer mod Uber, som han mener er konkurrenceforvridende. Foto: Mathias Svane Kraft


På Hilton-hotellet ved Københavns Lufthavn gør man klar til at byde Ubers danske direktør Mathias Thomsen velkommen. Han er nemlig inviteret til at tale ved konferencen Nordic Startup Conference, som sætter fokus på iværksætteri på teknologiområdet.
 
Uden for hotellet er der dog ikke mange, der synes, at Uber bør bydes velkommen. Foran hotellet cirkulerer der nemlig mindst 50 taxaer, som protesterer mod netop Uber. Demonstrationen er indkaldt af fagforeningen 3F Københavns Chauffører og brancheforeningen Taxiførere i Danmark, som begge mener, at Uber stjæler kunderne fra den traditionelle taxabranche.
 
- Pirattaxaer ud af Danmark! Nej til Uber, lyder et råb fra en vred taxachauffør, som har sluttet sig til demonstrationen.

Chauffør: Ordentlig service med taxa

En af de fremmødte er taxachaufføren Saeed Shah. Han er oprindeligt elektriker, men skiftede til taxabranchen, da han fik problemer med ryggen. Han deltager i demonstrationen, fordi han ikke mener, at Uber konkurrerer med taxabranchen på fair vilkår. Som taxachauffør skal han blandt andet gennemgå en lang række kurser og leve op til mange krav, som Uber-chauffører ikke er omfattet af.
 
Fagforeningen 3F Københavns Chauffører, der blandt andet organiserer taxachauffører, havde rullet de røde faner ud til demonstrationen.
 
- Ringer du efter en maler, elektriker eller VVS'er, får du en, der er uddannet, og du får kvalitet. Det samme får du, når du bestiller en taxa. Du får uddannet, professionel service. Det gør du ikke med Uber, mener Saeed Shah.
 
Han sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om Uber-chaufførerne betaler skat på samme måde, som taxachauffører skal betale skat af deres løn. Uber-chaufførerne er nemlig ikke ansatte, men er såkaldte "partnere", der selv har ansvar for at indberette deres indtjening til SKAT. Det undlader mange, mener Saeed Shah.
 
- Deres app er sådan set meget smart, men der er jo ingen sikkerhed for, at de betaler skat ligesom os andre. Og hvis vi alle arbejder sort, hvem skal så finansiere vores samfund? Jeg har sådan set ikke noget problem med Uber i sig selv, men chaufførerne skal betale skat, og vi skal konkurrere på lige vilkår, mener Saeed Shah. 
 
I protest mod Ubers deltagelse i en iværksætterkonference, cirkulerer et stort antal taxaer foran hovedindgangen til Hilton-hotellet, hvor konferencen foregår.

Skråt op til taxachauffører

Efter Avisen.dk's snak med Saeed Shah går de forsamlede chauffører mod deres biler. Stemningen blandt taxachaufførerne er god, men bliver anspændt, da en Uber-chauffør i en lille, grå Peugeot langsomt triller forbi, mens han rækker en udstrakt langefinger mod chaufførerne.
 
- Skrid med dig, pirat, lyder et tilråb, mens Peugeot'en hurtigt kører væk fra forsamlingen.
 
Kort efter begynder taxaerne at cirkulere foran indgangen til Hilton, mens de bliver fotograferet af en forsamling af journalister, fotografer og forundrede hotelgæster.
 
Uber

Uber faciliterer, at kunder gennem en app til smartphones kan samles op af en privat bilejer, der kører dem til en aftalt destination.

Det betragter Uber som lovlig samkørsel, mens taxabranchen opfatter det som ulovlig piratkørsel.

Trafikstyrelsen politianmeldte Uber i 2014. Samtidig er mindst 25 personer, som har kørt for Uber, blevet sigtet af politiet for brud på taxaloven og taxabekendtgørelsen. Der er dog endnu ikke falder dom i nogen af sagerne.

UDVID

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.