Der har været uro i taxabranchen, lige siden den amerikanske kørselstjeneste Uber i 2014 etablerede sig i Danmark. Med få klik på en smartphone kan kunder få en privat bilejer til at køre dem fra A til B i hele København. Men det er ulovligt, mener flere i taxabranchen.
Derfor er der indkaldt til to demonstrationer mod Uber fredag formiddag.
Demonstrationerne foregår begge ved Hilton-hotellet nær Københavns lufthavn. Her skal Ubers danske direktør Mathias Thomsen tale ved konferencen Nordic Startup Conference, der sætter fokus på iværksætteri på teknologiområdet.
3F: Vi er nødt til at have et opgør
Den ene af de to demonstrationer er indkaldt af fagforeningen Københavns Chauffører, som er fagforbundet 3F's afdeling for blandt andet københavnske taxachauffører.
Her kritiserer man blandt andet, at Uber ofte fremhæves som et godt eksempel på den såkaldte "deleøkonomi". Et begreb, der som regel dækker over, at private sælger, lejer eller låner ting ud til hinanden.
- Vi er nødt til at have et opgør, hvor vi skelner mellem profitdrevet deleøkonomi og reel, mellemfolkelig deleøkonomi. For Uber deler ikke med andre end sig selv, og meget tyder på, at de heller ikke betaler skat i Danmark, siger Bo Weye Hansen, faglig konsulent i 3F Københavns Chauffører.
Amerikanske Uber kom i 2014 til København. Virksomheden faciliterer, at kunder gennem en app til smartphones kan samles op af en privat bilejer, der kører dem til en aftalt destination.
Hos Uber betragter man tjenesten som en platform for samkørsel, som under visse forudsætninger er lovligt i Danmark.
Men i taxabranchen betragter man tjenesten som ulovlig piratkørsel, fordi Uber-chauffører ikke er underlagt samme skrappe krav som taxachauffører. Den vurdering delte Trafikstyrelsen, som i 2014 politianmeldte Uber. Samtidig er mindst 25 personer, som har kørt for Uber, blevet sigtet af politiet for brud på taxaloven og taxabekendtgørelsen.
UDVID
Bo Weye Hansen kritiserer blandt andet, at de rettigheder, som lønmodtagere i Danmark som regel har, ikke gælder Uber-chaufførerne.
- Uber bestemmer suverænt, hvad en tur skal koste og dermed også chaufførens løn. Der er formentlig ikke mange danskere, der ville bryde sig om, hvis det arbejde, de laver i morgen, pludselig giver 30 procent mindre i løn. De rettigheder, chauffører normalt har i forhold til løn- og arbejdsvilkår, kan Uber-chauffører godt glemme, siger Bo Weye Hansen.
Brancheforening: Uber er et skidt eksempel
Den anden af de to demonstrationer ved Hilton-hotellet arrangeres af brancheforeningen Taxaførere i Danmark. Her pointerer formand Søren Nicolaisen, at konferencen forsøger at fremhæve gode eksempler på teknologivirksomheder i Norden.
- Jeg synes ikke, Uber skal fremhæves som et godt eksempel på, hvordan man driver virksomheder her i Norden. De er politianmeldt af Trafikstyrelsen og en lang række chauffører er sigtet af politiet. Teknologien er måske smart, men lanceringen af den er i enhver forstand på den forkerte siden af loven, siger Søren Nicolaisen, formand for Taxaførere i Danmark.
En uundgåelig udvikling
Kritikken fra taxabranchen preller dog af på arrangørerne af iværksætterkonferencen, som ikke har planer om at pille Uber-direktøren af programmet. I organisationen Tech Nordic Advocates, som står bag konferencen, ser man nemlig Uber som en del af en uundgåelig udvikling.
- Uber ville ikke være her, hvis ikke forbrugerne havde appettiten på at bruge deres tjeneste. De udfylder et hul i markedet, så det er jo en helt naturlig udvikling. De har skabt en platform, der forstyrrer den traditionelle branche. Den udvikling er ualmindeligt svær at stoppe, siger Jeanette Carlsson, direktør i Tech Nordic Advocates.
Hun afviser samtidig, at der skulle være noget problem i, at Uber er politianmeldt af Trafikstyrelsen.
- Indtil man er kendt skyldig, er man jo altså uskyldig. Samtidig er Ubers softwareafdeling jo blevet optaget i Dansk Industri. Det ville de jo nok ikke blive, hvis de var så slemme, som det bliver fremstillet, siger Jeanette Carlsson.
Avisen.dk har fremlagt 3F's og TiD's kritik for Uber. Virksomheden ønsker dog ikke at kommentere kritikken.