Den smertefulde historie om IC4-togene
Fredag fremlægger DSB den eksterne rapport, der skal danne grundlag for IC4-togets skæbne.
Magnus Heunicke (S) er den seneste i en lang række af transportministre, som har måttet forholde sig til IC4-togenes store problemer.
Magnus Heunicke (S) er den seneste i en lang række af transportministre, som har måttet forholde sig til IC4-togenes store problemer. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


* December 2000: DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske Ansaldobreda. De første togsæt skal leveres i 2002. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.

* August 2003: De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.

* November 2005: DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner på grund af forsinkelserne. DSB vurderer, at de første tog kommer på skinner i juni 2006. Samtlige togsæt forventes leveret i november 2008.

* Juni 2007: De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.

* Maj 2008: DSB giver Ansaldobreda et ultimatum: Det første tog skal køre i august 2008, og 14 togsæt skal være klar til drift i maj 2009. I modsat fald vil kontrakten blive ophævet.

* August 2008: Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.

* Maj 2009: I et forlig får DSB 2,25 milliarder i kompensation fra italienerne mod at slække på en række krav i kontrakten. Ny dato for endelig levering bliver udgangen af tredje kvartal 2012.

* Januar 2011: De første IC4-togsæt med "Pakke 1" indsættes i passagertrafikken, da det bliver muligt at koble flere togsæt sammen.

* Oktober 2011: En ekstern undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Atkins konkluderer, at IC4-toget grundlæggende er sundt, og at det med en række opgraderinger kan komme til at køre efter hensigten. Det konkluderes samtidig, at DSB ikke har mulighed for at bryde kontrakten, ligesom det ikke er muligt at finde et alternativ til togene.

* November 2011: DSB indstiller al kørsel med IC4, efter at togene to gange på få dage er kørt forbi røde stopsignaler.

* Juni 2012: Statsrevisorerne retter en skarp kritik af både DSB's og Transportministeriets håndtering af sagen med IC4-togene.

* Juli 2012: Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene.

* Oktober 2012: Trafikstyrelsen pålægger DSB, at IC4 skal køre med nedsat hastighed i løvfaldsperioderne, indtil det kan dokumenteres, at togene bremser tilfredsstillende på glatte skinner.

* December 2012: Et nyt forlig indgås med Ansaldobreda, som giver DSB mulighed for at annullere ordren på togsæt, der ikke er leveret med udgangen af september 2013.

* September 2013: DSB modtager det sidste IC4-tog - dagen inden man har mulighed for at annullere ordren.

* April 2014: Flere tilfælde af revner i togenes aksellejekasser kommer til offentlighedens kendskab. Trafikstyrelsen pålægger DSB at inspicere togene for revner, hver gang de har kørt i syv dage.

* Juni 2014: DSB igangsætter en ny ekstern undersøgelse af togenes tilstand og potentiale.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.