Danskerne vilde med Ryanair - men flertallet kræver overenskomst
Ja-tak til Ryanair, men ikke uden en overenskomst. Sådan lyder det fra danskerne i en ny rundspørge.
Over halvdelen af danskerne er helt eller delvist enige i, at flyselskaber de rejser med skal have en overenskomst. Alt imens flyver næsten hver tredje danske flypassager med Ryanair.
Over halvdelen af danskerne er helt eller delvist enige i, at flyselskaber de rejser med skal have en overenskomst. Alt imens flyver næsten hver tredje danske flypassager med Ryanair. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Scanpix


Flertallet af danskerne stiller helt eller delvist krav til, at flyselskabet, de rejser med, har overenskomst med sine ansatte.

Det viser en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Avisen.dk.

Kravet til trods går Ryanairs billige flybilletter som is på en varm sommerdag, og det er der ikke noget atypisk i påpeger forbrugerekspert.

- Det, som alle undersøgelser viser, er, at der er en masse faktorer, forbrugere tjekker ud, når de skal købe et produkt. Men til sidst er det nogle ganske få faktorer, der har betydning for, hvad man vælger. Som regel en kombination af pris, tidspunkt og destination, siger Kirsten Dinesen, der er direktør i PR-virksomheden Frontpage.

Ud af et repræsentativt udsnit af befolkningen siger 56,2 procent, at de er helt eller delvist enige i, at det er afgørende for deres valg af flyselskab, at de ansatte har en overenskomst. Kun 16 procent erklærer sig helt eller delvist uenige i samme udsagn.

Siger et men gør noget andet

I samme rundspørge tilkendegiver ikke færre end 29 procent af de danskere, som har rejst med fly inden for det seneste år, at de en eller flere gange har rejst med Ryanair.

- En ting er, hvad vi siger, noget andet er, hvad vi gør. Der er stor forskel på politisk korrekthed og pengepungen. Når du spørger danskerne, så skal der selvfølgelig være en overenskomst. Men når de vælger en rejse, så vælger de den billigste, siger Kirsten Dinesen.

- Det er lidt med den her type undersøgelser, som når du spørger folk om deres kostvaner. Vi drikker mindre, rører næsten aldrig slik og wienerbrød er et fremmedord.

Fagforening vil skabe synlighed

Hos Flyvebranchens Personale Union vil man gerne gøre det mere synligt for flyrejsende, hvilke flyselskaber der har overenskomst med sine ansatte.

- På flere områder er danskerne meget prisbevidste, men de er også meget bevidste om sociale forhold. Når danskerne går så meget op i det, er det selvfølgelig op til os at gøre de informationer tilgængelige, siger Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union, til Avisen.dk.

Han fortæller, at man i fagbevægelsen arbejder på et projekt, der skal gøre det mere synligt for forbrugerne, hvilke flyselskaber der har overenskomst. Ifølge Anders Mark Jensen er forbrugeroplysning vigtigt i kampen mod social dumping.

- Nu, hvor Ryanair ikke har base i Danmark mere, må vi se på, hvad vi så kan gøre, for at skabe opmærksomhed på dårlige arbejdsforhold i flybranchen. Og her er oplysning til forbrugerne vigtigt, siger han.

Begrænset effekt

Hos Forbrugerrådet Tænk ser man positivt på fagbevægelsens initiativ. Men vicedirektør Vagn Jelsøe er også forbeholden over for, hvor meget forbrugerne kan udrette over for selskaber som Ryanair.

- Det er alt ære værd, at forbrugere kun handler med selskaber, hvis moral de selv kan stå inde for. Derfor er det fint med et øget informationsniveau. Men det er ikke sådan, man får forbedret arbejdsvilkårene i flybranchen, siger han og fortsætter:

- Det er ikke realistisk at aktive forbrugere kan gennemtvinge selskaber til at tegne overenskomst. Her må fagforeningerne på banen.

Det var sidste år Flyvebranchens Personale Union, der rejste krav mod Ryanair om at indgå overenskomst. Sagen endte i Arbejdsretten, hvor Ryanair blev dømt til at indgå overenskomst med sine danske ansatte. Selskabet valgte herefter at lukke for samtlige danske baser. I dag flyver Ryanair kun ruter til Danmark fra baser i det øvrige Europa.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.