“Du skal kunne smile gennem telefonen.”
Sådan lyder det i jobopslag fra telemarketingbureauer. Men faktisk skal du ikke bare lyde glad. Det kan også være en fordel at lyde så dansk som muligt.
I hvert fald er det ikke ualmindeligt, at medarbejdere med anden etnisk baggrund ændrer deres navn fra Ali til Allan. Eller fra Fatima til Fie. Det siger flere fagforeninger.
“Det foregår adskillige steder. I den her branche er medarbejderne tæt overvåget, og der bliver lyttet til deres samtaler, så arbejdsgiverne ved godt, folk ændrer navn, og billiger det sandsynligvis også,” siger faglig sekretær hos HK, Jakob Nerup.
Også Business Danmark, der organiserer telemarketingmedarbejdere, nikker genkendende til fænomenet.
“Vi synes grundlæggende, det er forkert. Når det sker, er det nok fordi, der er nogen derude, der møder fordomme, når de bruger deres rigtige navn,” siger pressechef Michael Krag-Svendsen.
Skal hurtigt være hul igennem
Khaterah Parwani er en af dem, der har prøvet at skifte sit navn ud. Hun gjorde det, fordi chefen direkte bad hende om det. Han mente, at hendes navn var “lidt besværligt at udtale.”
“Jeg fik det dårligt i maven, hver gang jeg ringede op og præsenterede mig med et andet navn,” fortæller hun.
De fleste vælger dog selv at plukke sig et godt jævnt dansk navn. Mange i branchen er nemlig provisionslønnede, så det er vigtigt, at der hurtigt er hul igennem til dem, man ringer op til.
Trods frivilligheden mener HK dog stadig, det er et problem, at medarbejdere er nødt til at arbejde under falsk navn.
“Det er da ekstremt, at man ikke kan bruge sit eget navn. På den måde er man med til at forstærke fordomme og diskrimination. Det er ekskluderende og nedværdigende, at man som ansat kan føle sig tvunget til at gøre det her,” siger Jakob Nerup.
Vi støtter ikke, men vi tillader
Spørger man hos de store teleselskaber nikker de genkendende til at medarbejdere med anden etnisk baggrund ændrer navn. Men de afviser, at de pålægger de ansatte at gøre det.
“Der er desværre medarbejdere med anden etnisk baggrund, der oplever at blive svinet til af dem, de ringer til. Og det kan få nogle til at ændre deres navn. Det er ikke noget, vi støtter, for vi synes ikke, det er optimalt. Men vi tillader det,” siger Camilla Amstrup, der er ansvarlig for kundecenter og telemarketing hos TDC.