Sommeren er over os, og mange har valgt at vende hverdagen ryggen og er draget på ferie.
Imens nogle er draget på camping eller lejer et sommerhus under danske himmelstrøg, foretrækker andre en uge på stranden under sydens sol.
Set gennem et par miljøbriller er der stor forskel på, hvilken ferierejse man vælger.
Det viser beregninger, som den grønne tænketank Concito har hjulpet Avisen.dk med at lave. En tur til Mallorca med fly vil eksempelvis fordoble en gennemsnitsfamilies samlede udslip fra pendling (se grafikken nedenfor).
Artiklen fortsætter under grafikken.
Hos Det Økologiske Råd forklarer transportmedarbejder Jeppe Juul, at transporten er det, der fylder mest i miljøregnskabet på ferien.
- Det er i høj grad transportformen og afstanden, der spiller en rolle for, hvor miljøbelastende ferien er. Tog er det mindst miljøbelastende efterfulgt af bus, bil og fly, siger han og tilføjer:
- Flyrejsen er helt klart værst. Fly er den transportform, der er mest klimabelastende pr. passager.
Sydrejsen kan gøres grønt
Derimod er en camping- eller sommerhusferie i Danmark en af de mindst miljøbelastende ferieformer, man kan foretage sig.
- Det er lokalt, og ikke særlig energiintensivt. Man kører typisk af sted i bil 3-5 personer og laver mad i et fælleskøkken på gasblus, forklarer Jeppe Juul.
Og vil man gøre det helt CO2-neutralt er det afsted til fods eller op på cyklen, lyder opfordringen.
Det betyder dog ikke, at en ferie i Sydeuropa er udelukket.
- Ferier til Middelhavet også gøres rimelig fornuftigt med tog, bus, eller hvis man er fire personer i bilen. Især hvis man kombinerer det med et miljømærket hotel, påpeger Jeppe Juul.
Flertallet med fly
Concitos beregninger for Avisen.dk viser, at en oversøisk flyrejse til eksempelvis Thailand er en af de største miljøsyndere.
- Flyrejsen har en større påvirkning på klimaet, fordi udstødningen fra flymotorer udledes i stor højde, siger Henrik Gudmundsson, der er chefkonsulent i Concito.
Derfor anbefaler både Concito og mange andre eksperter, at CO2-udledningen fra et fly ganges med en faktor 2,7, hvis udslippet skal sammenlignes med andre transportformer.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik så foretog danskerne 7,9 millioner ferierejser i 2015 i ind- og udland. Heraf var de 2,9 millioner rejser med fly til udlandet, imens 2,6 millioner var med bil i Danmark. Ferierejserne er defineret som rejser med mindst fire overnatninger.
CO2-udslip for rejse med bil og færge (Sjællands Odde-Aarhus) i Danmark er hentet i Transportministeriets model til beregning af CO2 fra transport, TEMA 2015.
CO2-udslip for rejse med bil til Kroatien er hentet på Ecopassenger.org.
CO2-udslip for fly er hentet fra på Atmosfair.de, hvis CO2-beregner for fly bl.a. anbefales af det tyske transportministerium.
For rejsen til Mallorca er beregningen foretaget for et charterfly, imens rejsen til Thailand er beregnet for et rutefly på økonomiklasse.