RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
96.000 ned i årsløn: Sådan ville Ryanair-Danmark se ud
Ny rapport fra COWI viser, at hvis Ryanair-vilkår med lav løn breder sig til 3F'erne på transportområdet vil det skade hele den danske samfundsøkonomi.
Tre milliarder mindre til forbrug om året er lig med et samlet tab på 2.000 fuldtidsjob, fordi der vil mangle købekraft til forbrug og omsætning i andre brancher.
Tre milliarder mindre til forbrug om året er lig med et samlet tab på 2.000 fuldtidsjob, fordi der vil mangle købekraft til forbrug og omsætning i andre brancher. Foto: Thomas Lekfeldt/arkiv/Scanpix


Hvis Ryanair-vilkår med lave lønninger breder sig til hele luftfartsbranchen og transportbranchen i Danmark får det store konsekvenser for samfundsøkonomien, viser ny COWI-rapport. Det skriver Fagbladet 3F.

Ryanair-vilkår på transportområdet, hvor der arbejder 52.000 3F'ere, vil give en lønnedgang på fem milliarder kroner. Det giver 3 milliarder mindre til forbrug - og det betyder 2.000 færre job i forskellige brancher, der lever af dette forbrug, står der i rapporten, som 3F Transport har bedt COWI om at lave.

- Flybilletter bliver billigere og billigere, og flyselskab efter flyselskab sender regningen videre til sine ansatte. Det kan hurtigt forplante sig. På transportområdet er søfarten allerede ryddet for job til danske lønninger, og danske chauffører er hårdt presset af transportfirmaer, der bruger billige chauffører fra Østeuropa, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

COWI's beregninger tager udgangspunkt i, hvad der sker med samfundsøkonomien, hvis ansatte på transportområdet rammes af en lønnedgang, der svarer til den løn, Ryanairs faggrupper har. Eksempelvis lønninger på 15.000 kr. for stewardesser.

COWI konkluderer blandt andet, at nyansatte stewardesser vil tjene 48.000 kroner mindre om året. Eller 1,1 million kroner mindre, set over et arbejdsliv på 40 år. Regner man alle 3.000 ansatte i dansk luftfart med, giver det et samlet tab af årsindkomster på 258 millioner kroner.

Hvis samme udvikling rammer 3F's 52.000 ansatte i transportsektoren svarer det til, at hver enkelt chauffør, havnearbejder og lagerarbejder må gå 96.000 kroner ned i gennemsnitlig årsløn. Ifølge COWI betyder det fem milliarder kroner i samlet tab af årsindkomst. Og dermed tre milliarder mindre til forbrug om året.

Tre milliarder mindre til forbrug om året er lig med et samlet tab på 2.000 fuldtidsjob, fordi der vil mangle købekraft til forbrug og omsætning i andre brancher.

Jan Villadsen kalder COWI's beregninger for en ny og anderledes fortælling om, hvad sagen mod Ryanair i Arbejdsretten handler om.

- Det er også en advarsel til politikerne. Kampen mod social dumping bliver vigtigere og vigtigere. Politikerne skal nøje overveje konsekvensen og fortælle, hvad de vil både før og efter valget, siger Jan Villadsen og peger på, at Ryanair-lønninger kan snige sig ind flere steder i transportsektoren og brede sig til andre brancher.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.