Folk, som uploader videoklip til fildelingstjenesten YouTube, kan fremover få mulighed for at tjene penge på deres indslag. YouTubes stifter, Chad Hurley, bekræfter over for BBC, at holdet bag tjenesten arbejder på en løsning for "overskudsdeling" med brugerne. En løsning, der med Hurleys ord skal "belønne kreativitet". Budskabet kom under den årlige internationale erhvervskonference, World Economic Forum, i Davos i Schweiz.
Systemet bliver implementeret i løbet af de næste par måneder, og det vil bestå af forskelllige reklameformer som f.eks. reklameklip inden selve videoen begynder. Chad Hurley lover dog, at brugerne af YouTube ikke skal trækkes med alenlange reklameklip, men at tre-sekunders spots kunne blive en af mulighederne. De endelige detaljer er dog ikke på plads endnu.
Tilbuddet om reklameindtægter gælder dog kun dem, der har den fulde copyright på de uploadede videoklip. YouTube arbejder i øjeblikket på at installere en såkaldt "audio finger print"-teknologi, der skal gøre det muligt at identificere copyrightet materiale gennem lyd.
Andre fildelingstjenester, som f.eks. Revver.com, benytter sig allerede af at belønne brugerne med reklamepenge. Brugere af YouTube må dog vurderes at have langt større indtjeningsmuligheder på baggrund af tjenestens gigantiske brugerantal. YouTube har mere end 70 millioner brugere og blev for nylig købt af Google for over 1,6 mia. dollars.