Der er god grund til at rose det engagement, som Nicolai Wammen lægger for dagen i kampen for at få kædet Århus og Østjylland tættere sammen med Sjælland gennem en forhåbentlig kommende Kattegatbro – og der er endnu mere behov for at bemærke de miljøhensyn, som byens borgmester konsekvent tager.
Midt i den globale opvarmnings tidsalder – hvor øget CO2-udslip som følge af især øget bilisme, flytrafik og brug af el i hjemmene sander atmosfæren til, så der bliver stadig varmere – er der akut behov for at indtænke miljøet i alle beslutninger. For at nå FN’s mål skal klodens CO2-udslip halveres i 2050 – og for at nå det, skal rige samfund som vores helt ned på 20 procent af vores nuværende udslip.
Det kræver fremsynethed at komme i nærheden af at indfri så ambitiøse mål – og derfor skal den kommende Kattegatbro naturligvis især være gearet på kollektiv trafik og mindst på privatbilisme. Udregninger viser, at den århusianer, der i dag tager turen fra Århus til København i egen bil, udleder ni gange så meget CO2 som den, som i stedet tager toget. Værst er det selvfølgelig at flyve – som er 16 gange så forurenende.
Nicolai Wammens resolutte afvisning af at erstatte tankerne om en Kattegatbro med nærmest flydende Scandlines-bro med en konstant trafik af hurtigfærger er derfor helt rigtig. Hurtigfærgerne tjener af indlysende årsager kun bilismen, mens de tog, som skal være fremtidens primære trafikmiddel, helt ville blive holdt udenfor. Den mest fornuftige løsning vil selvfølgelig være at lade det koste mindst 250 nutidskroner at køre over broen, mens man gjorde det gratis for DSB eller andre udbydere at køre over den.
Den Kattegatbro, som formentlig i tidligste fald vil være færdig om 15-20 år, vil under alle omstændigheder binde de to tættest befolkede og stærkeste vækstcentre sammen – nemlig Århus og København. Nicolai Wammen har fornuftigt anbefalet broen sammen med sin københavnske partifælle, overborgmester Ritt Bjerregaard, og deres pres på Folketinget skal nok bære frugt.