Det er blevet sikrere at opholde sig i fly og tog i Danmark over de seneste år.
Nye tal fra Trafikstyrelsen viser, at forekomsten af alvorlige ulykker er faldet både i luften og på skinnerne.
Antallet af ulykker med alvorlig personskade på jernbanen i forhold til mængden af kørte kilometer er halveret fra 2004 til 2011, og sidste år var der under 0,15 alvorlige ulykker for hver gang et tog havde kørt en million kilometer, når man kigger på et femårigt gennemsnit.
En lignende tendens ses i luften, hvor antallet af havarier per 100.000 timers flyvning er faldet fra cirka 7 i 2002 til cirka 4 i 2011, når man kigger på 10 års gennemsnit.
- Brancherne er blevet bedre til at tage hånd om sikkerheden, siger Jesper Rasmussen, vicedirektør i Trafikstyrelsen.
- De er blevet bedre til at følge reglerne, og de har implementeret sikkerhedsledelse i deres organisation, så der ikke kun er fokus på de områder, der er reguleret, men også på almindelig sund fornuft
Hos Havarikommissionen, som undersøger årsagerne til ulykker på jernbanen og i luftfarten, genkender man tendensen.
- Generelt er der på begge områder sket en ændring af, hvordan man kigger på sikkerheden, ligesom der er sket en ændring af den måde, myndighederne fører tilsyn på.
- I dag kigger man på sikkerhedskulturen frem for på individerne, og dermed har man fået organisationerne til at fokusere på deres egen sikkerhed, siger Martin Puggaard, som er chef for kommissionen.
Den positive udvikling til trods er der dog stadig trafikvirksomheder, der slækker på sikkerheden.
- Der vil fra tid til anden være virksomheder, der er sorte får, eller som bliver økonomisk pressede og derfor nedprioriterer sikkerheden. Og dem er vi i hælene på, siger Jesper Rasmussen fra Trafikstyrelsen.