I tætpakkede lastbiler bliver danske grise udsat for lange og dermed ulovlige køreture ned gennem Europa.
Det afslørede TV Avisen tirsdag.
De danske eksportører fører systematisk myndighederne bag lyset, når de transporterer svin til Tyskland. Eksportørerne forklarer myndighederne, at transporterne varer under otte timer, men i virkeligheden transporteres svinene i meget længere tid, og på den måde kan eksportørerne fylde 20 procent flere svin på bilen, og samtidig behøver dyrene ikke vand.
Ifølge familie- og forbrugsminister Lars Barfoed (K) er det en uacceptabel overtrædelse af dansk lovgivning.
»Straffen skal falde konsekvent, når reglerne bliver overtrådt så systematisk,« siger han.
En af de største danske svineeksportører er Niels Vinderslev, der ifølge myndighederne kører grisene fra Danmark til Tarpholz lige syd for den dansk-tyske grænse. En tur, der varer under otte timer. Men lastbilerne holder blot et kort ophold på Tarpholz, før de fortsætter ned gennem Europa.
Niels Vinderslev er dog ikke den eneste eksportør, der kører ulovligt, for på to dage kørte 45 lastbiltog ifølge TV-Avisen over 13.000 svin til Tarpholz. Udover Niels Vinderslev var det Sunds Exportmarked og Kurt Nisgaard.
Formanden for Folketingets Fødevareudvalg, Christian H. Hansen (DF), understreger onsdag morgen overfor Radioavisen, at tålmodigheden er sluppet op. Han vil nu se på, om de berørte vognmænds tilladelse til at køre med dyr, skal fjernes.
»Det er svindel, og det er fuldstændig ligeglade med dyrene,« siger han til Radioavisen.