'Over There' har man virkelig fået øjnene op for vores kongerige. Den stigende opmærksomhed kommer i kølvandet på Oprahs 30 minutter lange indslag fra sit besøg i København.
Hos Visit Denmarks kontor i New York bekræfter chef Susanne Nordenbæk, at der både har været en kortsigtet og en langsigtet effekt af, at en så prominent personlighed som Oprah har rost Danmark til skyerne.
"I dagene efter udsendelsen havde vi op til 6 gange flere besøgende på vores hjemmeside. Den interesse er nu faldet, men til gengæld oplever vi, at vores samarbejdspartnere er begyndt at interessere sig mere for, hvad de kan lære af os," forklarer Susanne Nordenbæk til Nyhedsbureauet Newspaq.
Derfor er flere amerikanske rejseselskaber også begyndt at markedsføre rejser til Danmark som 'Happiness pakker', hvor de anbefaler deres gæster at rejse til Danmark for at få del i den livsglæde, som vi danskere nu er blevet garanter for.
"Hvor amerikanerne oplever at krisen kradser, og de ikke kan forbruge i det omfang, som de plejer, så har Oprahs analyse af det danske folk som en befolkning, der går mere op i livsglæde end i materiel formue, gået lige ind i hjertet på mange amerikanere," uddyber Susanne Nodensbæk.
En anden ting ,som er gået lige i hjertet på amerikanerne, er noget så trivielt som rugbrød. Interessen for det brune brød er opstået, fordi på åben skærm erklærede sin kærlighed til det velsmagende og sunde brød.
For at imødekomme interessen har Visit Denmark sendt en opskrift ud på netop rugbrød til alle på deres mailingliste, så alle og enhver nu selv kan bage det typisk danske brød.