Flere Visa-kunder er faldet for en meget professionelt lavet phishing-mail fra ukendte netforbrydere.
Mailen er behæftet med Visas logo og giver beskeden:
"Du har givet en forkert adgangskode tre gange til Verified by Visa - skift dit password."
Tusinder af danskere har fået mailen i løbet af ugen, men det vides ikke helt, hvor mange der er faldet i og rent faktisk har givet de følsomme oplysninger til de ukendte kriminelle bag mailen.
"At dømme ud fra vores kundeservicehenvendelser, er der rigtig mange, som har spurgt til det og har spurgt, om det er noget, de skal reagere på," siger Søren Winge, pressechef hos Nets (tidligere PBS, red.), til Newspaq.
It-ekspert Shehzad Ahmad, der er chef for den danske It-sikkerhedsorganisationen DK-CERT, siger til Berlingske, at mailen er i højere kvalitet, end man normalt ser med lignende phishing-forsøg.
"Der er ingen tvivl om, at kvaliteten i dette angreb viser, hvor rutinerede de kriminelle bander efterhånden er blevet. Modsat tidligere tilfælde med ubehjælpelige Google-oversatte tekster har danskere hjulpet til med det her angreb," siger han.
Der er kun en ting at gøre, hvis man modtager den falske Visa-mail eller lignende mails for den sags skyld.
"Man skal slette den med det samme. Og hvis man er uheldig at give oplysninger og bagefter fortryde, så skal man spærre sit kort," opfordrer Søren Winge og advarer videre.
"Man skal aldrig nogensinde reagere på henvendelser, hverken på telefon eller mail fra kortorganisationer, banker eller Nets for den sags skyld, der efterspørger følsomme kortoplysninger eller koder," slår Winge fast.
Kilde: b.dk