Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 28. januar 2016
11 pct. af den samlede arbejdsstyrke eller tæt ved 300.000 personer. Så mange danskere blev sidste år kontaktet af en headhunter, der enten tilbød et nyt job eller muligheden for at deltage i en jobsamtale. Tallene vidner om en lang række flaskehalse på det danske arbejdsmarked, hvor kampen om de dygtigste medarbejdere lige nu spidser til.
- Hvor det tidligere var ledere og specialister, der primært blev ansat gennem headhuntere, er fænomenet langt mere udbredt i dag. Kan man ikke finde egnede kandidater, eller er bunken af ansøgere tom, er det klart, at man som virksomhed er nødt til at få hjælp udefra, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal.
Ikke blot er næsten 300.000 danskere blevet kontaktet af en headhunter inden for det seneste år. Mere end 400.000 er også blevet kontaktet direkte af en virksomhed med tilbud om et job.
- Mange steder er det en gentleman's agreement, at man ikke kontakter konkurrentens folk. Ikke desto sker det i stor stil. Er der først alvorlig mangel på medarbejdere, bliver virksomhederne desperate. Så tager man stort set alle kneb i brug, siger Kim Domdal.
Samtidig har sociale netværk som LinkedIn gjort det langt lettere at finde folk med de rigtige kvalifikationer, mener Kim Domdal:
- Mere end halvanden million danskere har oprettet en profil på LinkedIn, hvor de skriver om deres erhvervserfaring og faglige kvalifikationer. Det er naturligvis en gave for virksomhederne, da det er let at finde frem til den helt rigtige medarbejder. Det gør også, at mange vælge at spare headhunteren væk.
Mens medieverdenen og virksomhedsrådgivning traditionelt er øverst på listen over headhunting, er nye brancher kommet til.
- Både inden for detailhandel, på transportområdet og i landbruget er det blevet helt almindeligt at bruge headhuntere til at rekruttere.
- I disse brancher er det ca. hver tiende medarbejder, der er blevet kontaktet af en headhunter, mens op mod hver fjerde er blevet tilbudt nyt job af en konkurrerende virksomhed. Også her er der altså kamp om talenterne, siger Kim Domdal.
Flere mænd end kvinder har modtaget jobtilbud direkte fra en virksomhed. For headhunterne er kønsfordelingen cirka 50/50.
Fakta:
Andelen af medarbejdere, der inden for det seneste år er blevet kontaktet af en headhunter:
Alle brancher: 11 pct.
Medier, information og kommunikation: 22 pct.
Virksomhedsrådgivning, jura, revision, it og rejsebureauer, rengøring, vikarbureauer og lign.: 17 pct.
Industri, produktion, energi og affald: 15 pct.
Finansiel sektor, bank og forsikring: 13 pct.
Byggeri, anlæg og håndværk: 12 pct.
Handel, butik, transport, hotel og restaurant: 10 pct.
Landbrug, skovbrug og fiskeri: 9 pct.
Ejendomshandel, ejendomsadministration og udlejning: 8 pct.
Offentlig sektor, stat, kommuner, undervisning, politi og sundhed: 8 pct.
Kultur, fritid, sport og anden service: 8 pct.
Andelen af medarbejdere, der inden for det seneste år er blevet kontaktet af en anden virksomhed om et jobtilbud:
Alle brancher: 16 pct.
Landbrug, skovbrug og fiskeri: 35 pct.
Medier, information og kommunikation: 35 pct.
Byggeri, anlæg og håndværk: 27 pct.
Ejendomshandel, ejendomsadministration og udlejning: 23 pct.
Handel, butik, transport, hotel og restaurant: 20 pct.
Virksomhedsrådgivning, jura, revision, it og rejsebureauer, rengøring, vikarbureauer og lign.: 17 pct.
Industri, produktion, energi og affald: 12 pct.
Finansiel sektor, bank og forsikring: 10 pct.
Offentlig sektor, stat, kommuner, undervisning, politi og sundhed: 9 pct.
Kultur, fritid, sport og anden service: 8 pct.
Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.